Een jaar geleden nam Caroline Van Cleemput de leiding over de Belgisch-Luxemburgse dochter van de Israëlische cybersecuritypionier Check Point Software Technologies. Een echte aanpassingsperiode was niet nodig: "Ik werkte al zes jaar bij Check Point en daardoor kende ik het productaanbod en de organisatie al door en door."
...

Een jaar geleden nam Caroline Van Cleemput de leiding over de Belgisch-Luxemburgse dochter van de Israëlische cybersecuritypionier Check Point Software Technologies. Een echte aanpassingsperiode was niet nodig: "Ik werkte al zes jaar bij Check Point en daardoor kende ik het productaanbod en de organisatie al door en door." U heeft ruim dertien jaar ervaring in de cybersecurity. Hoe hebt u de business zien evolueren? CAROLINE VAN CLEEMPUT. "Geen bedrijf moet men nu nog overtuigen van de noodzaak van cyberveiligheid. Iedereen ziet dat pannes en cyberaanvallen een enorme impact hebben op de business en op de reputatie van een bedrijf. Onze klanten moeten ook steeds meer infrastructuur en toestellen beveiligen door de opkomst van de cloud en mobiele toestellen. "Ons aanbod is mee geëvolueerd. 25 jaar geleden pionierde Check Point met firewalls (om netwerkverkeer te beveiligen, nvdr). Nu is dat een totaalaanpak voor netwerken, computers, mobiele toestellen en clouddiensten, vanuit een centraal management. Al die oplossingen maken gebruik van onze threat intelligence (hun dienst die wereldwijd cyberbedreigingen opspoort en opvolgt, nvdr). Dat is van cruciaal belang. Wij focussen dan ook op preventie en niet enkel op detectie. Het is vooral een zaak bedrijven er attent op te maken dat door al die dreigingen en kwetsbaarheden een andere aanpak nodig is." De Belgisch-Luxemburgse afdeling concentreert zich op sales en marketing? VAN CLEEMPUT. "Het zwaartepunt van het bedrijf ligt in de hoofdzetel in Israël, in Tel Aviv. Daar gebeurt ook de technische ontwikkeling. Het is voor hen belangrijk dat wij als lokale vestiging, behalve verkopen, ook de vinger aan pols houden, dat we kunnen vertellen voor welke uitdagingen onze klanten staan. Er is dus veel contact met de hoofdzetel en dat vergt veel technische kennis van de mensen hier ter plaatse." Hoe groot is de lokale afdeling? VAN CLEEMPUT. "De Belux-afdeling van Check Point is de afgelopen jaren snel gegroeid, tot bijna dertig medewerkers. Een van de aandachtspunten bij mijn aantreden was daarom er zeker voor te zorgen dat er meer structuur in de organisatie kwam. En omdat we immers snel blijven groeien, wil ik de efficiëntie en de service verzekeren in de toekomst. Ik sta daardoor iets verder van de dagelijkse sales, maar ik vind het zeer leuk zo'n team te leiden en medewerkers ook te helpen met hun persoonlijke ontwikkeling." U hebt ook veel contact met IT-dienstenleveranciers. VAN CLEEMPUT. "Check Point heeft een indirect verkoopmodel. We hebben rechtstreeks contract met onze klanten, maar onze oplossing wordt verkocht en bij hen geïnstalleerd door partners. Dat zijn er honderd, waaronder de grootste IT-spelers in België." Welke commerciële prioriteiten hebt u? VAN CLEEMPUT. "We kijken naar alle sectoren, onze klanten zitten ook goed verspreid. De financiële sector is iets beter vertegenwoordigd en dat komt door de wellicht relatief grotere aandacht voor cybersecurity daar. We staan nu sterker bij grote bedrijven. Mid-market, het segment daaronder, heeft voor Check Point veel potentieel en daar gaan we de komende jaren veel aandacht aan besteden."