Katrien Schrever begon in mei 2020 als Chief People & Organisation Officer bij de hr-dienstenleverancier Acerta. Ze is een hr-professional met ruim 25 jaar ervaring in de farmaceutische en de chemische sector. Ze verdiende haar strepen in lokale en globale functies bij Janssen Pharmaceutica en UCB. "Ik ben altijd blij geweest dat ik kon werken in het Belgische hoofdkwartier van een wereldspeler als UCB. Als bedrijfspsycholoog bleef ik bezig met de persoonlijke groei van de medewerkers. Op een bepaald moment werd ik zelf ondernemer, in de hr-consultancy. Op die manier combineerde ik mijn hr-expertise met mijn coachingvaardigheden en kennis va...

Katrien Schrever begon in mei 2020 als Chief People & Organisation Officer bij de hr-dienstenleverancier Acerta. Ze is een hr-professional met ruim 25 jaar ervaring in de farmaceutische en de chemische sector. Ze verdiende haar strepen in lokale en globale functies bij Janssen Pharmaceutica en UCB. "Ik ben altijd blij geweest dat ik kon werken in het Belgische hoofdkwartier van een wereldspeler als UCB. Als bedrijfspsycholoog bleef ik bezig met de persoonlijke groei van de medewerkers. Op een bepaald moment werd ik zelf ondernemer, in de hr-consultancy. Op die manier combineerde ik mijn hr-expertise met mijn coachingvaardigheden en kennis van de bedrijfswereld. Ik begeleidde hr-professionals en -teams in hun professionele ontwikkeling. Tot Acerta me contacteerde en ik de nieuwe uitdaging aanging." U kwam naar Acerta midden in de pandemie. In veel bedrijven werkt het gros van de medewerkers thuis. Dat is geen vanzelfsprekende situatie, zeker niet in hr. Hoe hebt u dat aangepakt? KATRIEN SCHREVER. "Het was spannend. Starten in een bedrijf in lockdown is een uitdaging. Ik had het voordeel dat ik al wat jaren op de teller heb in een bedrijf. Ik kan me inbeelden dat het voor jonge mensen moeilijk is om zo hun eerste ervaring te moeten opdoen. Daar heb ik aandacht aan besteed, zeker voor jonge nieuwkomers. Als nieuwe werknemer pik je veel op van je collega's, zelfs onbewust. Al was het maar hoe iemand een telefoon opneemt. "Een van mijn eerste projecten was de organisatie uit de eerste lockdown te begeleiden. Het was een soort van crisismanagement. De prioriteit lag bij de veiligheid en de gezondheid van de medewerkers. Dan pas ging de aandacht naar de continuïteit van de business. Acerta heeft altijd het kompas van de overheid gevolgd." U bent hr-verantwoordelijke in een bedrijf dat in die sector actief is. Is dat een voordeel? SCHREVER. "Dat is in zekere zin een luxe. Je levert aan de medewerkers een dienstverlening die je ook aan de klanten geeft. Toen ik zag wat Acerta heeft aan hr-oplossingen, zoals het cafetariaplan, interne mobiliteit en een leeftijdsbewust hr-beleid, had ik er alle vertrouwen dat dit goed zit." Acerta heeft een 2023-project voor de interne organisatie. Moet u dat uitvoeren? Of houdt croana dat tegen? SCHREVER. "Dat project staat los van corona. Eerst en vooral heb ik de naam van de afdeling veranderd van human resources naar 'talent en organisatie'. De term hr is te traditioneel. We willen focussen op de business van de toekomst en hoe onze talenten daaraan kunnen meewerken. Acerta vertrekt van drie C's: connecteren met collega's, cohesie als team en de verbondenheid met de cultuur van Acerta. We weten dat het werken na corona een mix zal zijn van telewerk en werken op kantoor. We zijn dat aan het organiseren, en houden daarbij rekening met mobiliteit en work-lifebalance. Om die drie C's te versterken, is het goed dat de medewerkers straks regelmatig naar kantoor komen."