Start-ups die een nieuw softwareproduct ontwikkelen, begeven zich meteen op een wereldwijde markt. De eerste klant kan zich evengoed in de Verenigde Staten als België bevinden, en er kan plotseling een concurrent opduiken in China of Brazilië. ICT-starters willen daarom snel groeien, zodat ze snel groot genoeg zijn om wereldwijd voldoende klanten te overtuigen. 'Eenhoorn' is een nieuwe term voor startende bedrijven die in een mum van tijd een beurswaarde of een waardering van meer dan 1 miljard dollar hebben. Het taxibedrijf Uber, de...

Start-ups die een nieuw softwareproduct ontwikkelen, begeven zich meteen op een wereldwijde markt. De eerste klant kan zich evengoed in de Verenigde Staten als België bevinden, en er kan plotseling een concurrent opduiken in China of Brazilië. ICT-starters willen daarom snel groeien, zodat ze snel groot genoeg zijn om wereldwijd voldoende klanten te overtuigen. 'Eenhoorn' is een nieuwe term voor startende bedrijven die in een mum van tijd een beurswaarde of een waardering van meer dan 1 miljard dollar hebben. Het taxibedrijf Uber, de consumentenelektronicagigant Xiaomi en het sociale netwerk Pinterest zijn zulke eenhoorns. Het Amerikaanse managementmaandblad Harvard Business Review haalt in zijn eerste nummer van het jaar nieuw onderzoek van Play Bigger aan, waaruit blijkt dat start-ups steeds sneller groeien als wordt gekeken naar hun waardering na een beursgang of een kapitaalronde bij privé-investeerders. Het consultancybedrijf uit Silicon Valley wilde met het onderzoek uitvlooien hoe bedrijven groeien en of dat een indicatie van toekomstig succes is. Het stelde vast dat ICT-bedrijven die zijn opgericht tussen 2012 en 2015 hun waardering twee keer sneller zagen stijgen dan hun voorgangers die tussen 2000 en 2003 opstartten. Volgens sommige risicokapitaalverstrekkers wijzen de hoge waarderingen op een bubbel en betalen investeerders te veel voor aandelen in eenhoorns. Al Ramadan, de stichter van Play Bigger, noemt in Harvard Business Review nog een oorzaak voor die snelle groei. "De snelheid waarmee producten en diensten worden ontdekt en in gebruik genomen, is nooit vertoond", zegt hij. "De mond-tot-mondreclame via Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest en andere sociale netwerken gaat al even snel, en het is de meest efficiënte manier van marketing." Een derde verklaring is de lancering van de iPhone in 2007. De smartphone werd een nieuw platform waarmee bedrijven producten konden lanceren. Bovendien werd er een distributiesysteem aan gekoppeld: de producten worden meteen aangeboden in de app-winkels van Apple of Android. De onderzoekers zochten ook uit of snelgroeiende bedrijven op lange termijn meer waarde creëren. "Bedrijven die tussen hun zesde en tiende levensjaar naar de beurs gaan, genereren 95 procent van hun waarde na de beursgang", stelt Ramadan vast, al geeft hij toe dat hij niet goed kan uitleggen waarom dat zo is. Wel bleek dat vooral zogenoemde categoriekoningen veel waarde creëren na een beursgang. Dat zijn bedrijven als LinkedIn en Facebook, die een volledig nieuwe markt creëren. Vaak wordt gezegd dat zo'n markt groot genoeg wordt voor meerdere spelers, maar in de praktijk palmt de categoriekoning gemiddeld 76 procent ervan in.