Hedwig De Meyer van Stageco, dat podia en tijdelijke constructies bouwt, gaat naar Rock Werchter als leverancier en als fan. In een vorig leven was de zaakvoerder de festivalpartner van Herman Schueremans. Later zaten ze ook even samen in het bestuur van EML. "Stageco begon 27 jaar geleden heel toevallig. Wanneer het festival niet langer in een tent plaatsvond, hadden we een podium nodig, maar dat was nergens te vinden. Dus maakten we het maar zelf," vertelt De Meyer. "Collega-organisatoren in het buitenland kampten met hetzelfde probleem, zo begonnen we stilaan ook te leveren. En productiemensen die w...

Hedwig De Meyer van Stageco, dat podia en tijdelijke constructies bouwt, gaat naar Rock Werchter als leverancier en als fan. In een vorig leven was de zaakvoerder de festivalpartner van Herman Schueremans. Later zaten ze ook even samen in het bestuur van EML. "Stageco begon 27 jaar geleden heel toevallig. Wanneer het festival niet langer in een tent plaatsvond, hadden we een podium nodig, maar dat was nergens te vinden. Dus maakten we het maar zelf," vertelt De Meyer. "Collega-organisatoren in het buitenland kampten met hetzelfde probleem, zo begonnen we stilaan ook te leveren. En productiemensen die we toen leerden kennen, klommen later op en vroegen ons voor steeds grotere projecten. Het was echt een luxe om samen met de sector te groeien. Nu zou dat nooit meer lukken. Het festivalcircuit is te professioneel geworden en er gaat veel geld in om. Ons startkapitaal van een miljoen Belgische frank zou niet langer voldoende zijn."Ondertussen denkt De Meyer wereldmarktleider te zijn. De 25 miljoen euro omzet die het podiumbedrijf in 2006 in België draaide - resultaat na belastingen 2,3 miljoen euro - is het beste resultaat in de bestaansgeschiedenis. Feit is ook dat Stageco de Engelse prijs voor Best Staging Company kreeg. De Meyer: "Soms word ik bang van zulke prijzen, want nu liggen de verwachtingen van klanten nog hoger." Toch is De Meyer nog niet helemaal zeker hoe Stageco zo kon groeien. Het patent op The Steel Tower System, een systeem waarbij podia met grotere prefabelementen worden gebouwd, haalt hij als een mogelijke reden aan. "Dat lijkt nu een logische manier van werken, maar vroeger ging podia bouwen traag omdat het zo arbeidsintensief was." Ook het snelle besef dat Stageco moest internationaliseren, was mogelijk een sleutel tot het succes. "Artiestentours werden voor ons belangrijker dan festivals en tourmanagers verwachten dat je hun als firma wereldwijd kan volgen, want dat spaart tijd en dus kosten," aldus De Meyer. De Verenigde Staten kregen daarom al in 1992 een kantoor, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk volgden. Alle kantoren hebben een onafhankelijk management, in landen als Japan en Zuid-Afrika heeft Stageco partners voor samenwerking. Wereldwijd zijn 170 mensen in dienst en recentelijk kreeg De Meyer aanvragen van onder andere Turkije en Brazilië. "Of we daarop willen ingaan, weten we nog niet," zegt De Meyer. "Nieuwe kantoren vragen nieuw materiaal, support en controle. We willen onszelf niet voorbijlopen."Maar Stageco krijgt ook concurrentie, in België vooral van kleine podiumbouwers. "Daar kunnen we niet tegenop en dat is ook onze ambitie niet. Het klantenbudget is daar vaak een probleem. Een leuk idee is vaak te duur om uit te voeren voor kleine evenementen," verklaart De Meyer. Ook met concurrentie is Stageco's agenda helemaal volgeboekt voor 2007. Dat klinkt positief, maar De Meyer heeft daar een bedenking bij. "Wie toert er dan nog in 2008?" Omzet 2005: 14.281.000 euro Resultaat boekjaar 2005: 594.000 euro Cashflow 2005: 995.000 euro Personeel 2005: 43