Een overzicht van projecten, plannen en dromen in de Scheldestad.
...

Een overzicht van projecten, plannen en dromen in de Scheldestad.Antwerpen voert ongetwijfeld de ranglijst aan van steden met het grootste aantal plannen voor vastgoedprojecten. Zelfs als we niet te ver teruggaan in de tijd, komen we tot een indrukwekkend lijstje : een zee-aquarium, een leisure center op de Hanzestedenplaats, het multifunctionele Eurostadion, een multifunctionele evenementenhal, een jachthaven op de plaats van de gedempte Zuiderdokken, een promenade langs de kaaien, een winkelommegang annex ruime ondergrondse parking met tunnelverbinding naar de Leien, een nieuwe Grote Ring. PROMSPALEIS.Zo kunnen we nog een poosje doorgaan. De Metropool bruist van vastgoedideeën, de ene al realistischer dan de andere. Maar niet alle plannen belanden in de prullenmand. Al duurt het meestal een hele tijd vooraleer een project de overstap maakt van de tekentafel naar de oplevering.Wat er met het Sportpaleis gebeurde, vormt hiervan een mooie illustratie. Aandacht besteden aan de periode van verval, de moeilijkheden met de schuldeisers, de facelift van 1995 en de wildste geruchten die over de eindbestemming de ronde deden (sloop, moskee, winkelcentrum...) zou ons te ver voeren. Louter de eindfase dan maar. Die leek lange tijd uit te draaien op een overwinning voor de Nederlandse vastgoedinvesteerder Wereldhave. De Nederlanders ruilden zelfs makelaar Hugo Ceusters voor EPMC om de buit binnen te halen. Het duo René Annaert (Wereldhave) en Geert Allaert (Music Hall) liet zich echter in de laatste rechte lijn voorbijsteken door het Antwerpse provinciebestuur (dat de steun kreeg van de nv Ringcenter en de nv Sportpalex). De provincie bracht het hoogste bod uit (een kleine 300 miljoen frank) en versloeg daarmee Wereldhave en een Israëlische verzekeringsmaatschappij. De nieuwe eigenaar wil snel met de werken starten en in oktober klaar zijn voor de nieuwe Night of the Proms. BEWOOND EILAND.Die kogel is door de kerk. Een aantal andere blijft echter ter hoogte van het wijwatervat steken. De plannen voor het Eilandje en omgeving bijvoorbeeld. Alle inspanningen voor dit stadsgedeelte kunnen tot nog toe geklasseerd worden onder de noemer "veel gepalaver, weinig resultaat". Maar er zou beterschap zijn. Schepen van Ruimtelijke Ordening Mieke Vogels stelde het ontwikkelingsdossier van de studiegroep Mens en Ruimte voor. De kernpunten : een vrachtwagencentrum langs het Kempisch Dok, een woongebied rond het Ballet van Vlaanderen, een museum en een openluchttheater in de verbindingsdokken en een woonproject op de Hanzestedenplaats. Maar ook de rest van de stad is recentelijk weer langs de tekentafel gepasseerd. Er wordt gepraat over de heraanleg van de stationsbuurt. Daar blijven een aantal knelpunten : het gesprek met verschillende partners (provincie, stad, De Lijn, NMBS) verloopt niet altijd even vlot. HET PLEINTJE.Op de kaaien is fase 1 van de heraanleg al een tijdje klaar. Voor fase 2 (de waterkant) is het wachten op de Aquafin-werken (1998). Over de uiteindelijke bestemming van de gedempte Zuiderdokken bestaat nog geen uitsluitsel (park ? jachthaven ? parking ?) en over enkele nieuwe kantoorprojecten langs deSingel (op de terreinen van Rubens Keukens en de kliniek Louise-Marie) zou weldra beslist worden. De map van Mieke Vogels met het opschrift 'dromen' bevat momenteel een promenade langs de kaaien en een heus verkeersvrij plein voor de Opera. Verdwijnt eerlang de onesthetische 'IJzeren Brug' uit het stadsbeeld van de Metropool ?G.W. ANTWERPEN Is er beterschap in zicht voor het Eilandje ?