Wil je meespelen als massaconstructeur, dan kun je niet zonder een kleine SUV in het gamma. Temeer omdat het aanbod in die categorie al ruim is, met modellen zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008, de Ford Puma, de Jeep Renegade en de Dacia Duster. Met de Yaris Cross heeft Toyota die leemte in zijn aanbod midden vorig jaar eindelijk gevuld. De Japanner heeft zeker voldoende troeven om zijn plaats in het segment nog op te eisen.
...

Wil je meespelen als massaconstructeur, dan kun je niet zonder een kleine SUV in het gamma. Temeer omdat het aanbod in die categorie al ruim is, met modellen zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008, de Ford Puma, de Jeep Renegade en de Dacia Duster. Met de Yaris Cross heeft Toyota die leemte in zijn aanbod midden vorig jaar eindelijk gevuld. De Japanner heeft zeker voldoende troeven om zijn plaats in het segment nog op te eisen. Zo mag hij best gezien worden. De proporties kloppen en zorgen ervoor dat het gespierde profiel meteen opvalt. Daarnaast is er de klassiek hybride aandrijving, die hier al aan haar vierde generatie toe is, en best zuinig uit de hoek komt. De combinatie van een driecilinder benzinemotor en een kleine elektromotor toonde aan het einde van de test een gemiddeld verbruik van 5,4 liter, ondanks een heel gewoon rijgedrag en meer dan de helft van de afstand op de autoweg, wat niet meteen ideaal is voor een hybride. In het interieur vonden we uiteraard het obligate, krasgevoelige plastic (gewichtsbesparend en prijsdrukkend), maar alles bij elkaar is het keurig afgewerkt. En hoewel dit een kleine SUV is, vonden onze passagiers achterin voldoende beenruimte. Ondanks het feit dat hij geen drinkebroer is, kiest u de Yaris Cross beter niet als reiswagen. Bij een forse acceleratie hoor je de driecilinder al brullen, maar op de autoweg komt daar nog flink wat windgeruis bovenop. Zozeer dat het onaangenaam wordt. Omdat we net uit een andere auto waren overgestapt, viel dat des te meer op: we moesten veel harder praten om verstaanbaar te converseren. Toyota laat hier op het gebied van akoestische isolatie duidelijk een steek vallen. Beschouw de Yaris Cross dus maar beter gewoon als een stadsauto. In traag verkeer valt het motor- en rijgeluid mee, en moet het mogelijk zijn zonder al te grote inspanningen minder dan 5 liter te verbruiken, zeker als u het hybride systeem zo efficiënt mogelijk gebruikt, bijvoorbeeld door op de EV-knop te drukken telkens als u parkeert of heel traag in de file schuifelt. Dan is de kleine elektromotor krachtig genoeg om volledig elektrisch te rijden en verbruikt u geen druppel benzine.