Stadsauto

Wil je meespelen als massaconstructeur, dan kun je niet zonder een kleine SUV in het gamma. Temeer omdat het aanbod in die categorie al ruim is, met modellen zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008, de Ford Puma, de Jeep Renegade en de Dacia Duster. Met de Yaris Cross heeft Toyota die leemte in zijn aanbod midden vorig jaar eindelijk gevuld. De Japanner heeft zeker voldoende troeven om zijn plaats in het segment nog op te eisen.

Zo mag hij best gezien worden. De proporties kloppen en zorgen ervoor dat het gespierde profiel meteen opvalt. Daarnaast is er de klassiek hybride aandrijving, die hier al aan haar vierde generatie toe is, en best zuinig uit de hoek komt. De combinatie van een driecilinder benzinemotor en een kleine elektromotor toonde aan het einde van de test een gemiddeld verbruik van 5,4 liter, ondanks een heel gewoon rijgedrag en meer dan de helft van de afstand op de autoweg, wat niet meteen ideaal is voor een hybride. In het interieur vonden we uiteraard het obligate, krasgevoelige plastic (gewichtsbesparend en prijsdrukkend), maar alles bij elkaar is het keurig afgewerkt. En hoewel dit een kleine SUV is, vonden onze passagiers achterin voldoende beenruimte.

Ondanks het feit dat hij geen drinkebroer is, kiest u de Yaris Cross beter niet als reiswagen. Bij een forse acceleratie hoor je de driecilinder al brullen, maar op de autoweg komt daar nog flink wat windgeruis bovenop. Zozeer dat het onaangenaam wordt. Omdat we net uit een andere auto waren overgestapt, viel dat des te meer op: we moesten veel harder praten om verstaanbaar te converseren. Toyota laat hier op het gebied van akoestische isolatie duidelijk een steek vallen.

Beschouw de Yaris Cross dus maar beter gewoon als een stadsauto. In traag verkeer valt het motor- en rijgeluid mee, en moet het mogelijk zijn zonder al te grote inspanningen minder dan 5 liter te verbruiken, zeker als u het hybride systeem zo efficiënt mogelijk gebruikt, bijvoorbeeld door op de EV-knop te drukken telkens als u parkeert of heel traag in de file schuifelt. Dan is de kleine elektromotor krachtig genoeg om volledig elektrisch te rijden en verbruikt u geen druppel benzine.

Toyota Yaris Cross

Motor: hybride

3-cilinder benzine: 1.490 cc, 116 pk, 141 Nm

Elektromotor: batterij 08 kWh

Prestaties:

0-100 km/u. in 11,2 sec.

Top: 170 km/u.

Norm: 4,4 l

Test: 5,4 l

CO2: 100 g/km

Instapprijs: 24.430 euro

+: Verbruik

-: Lawaaierig

4 x Yaris Cross

1. De Yaris Cross is gebouwd op het platform van de gewone Yaris, de stadsauto van de Japanse constructeur. Hij is uiteraard hoger, maar vooral meer dan 20 centimeter langer.

2. Naast de tweewielaangedreven hybride die we testten, is er ook een versie met vierwielaandrijving. Die AWD krijgt op de achteras een bijkomende elektromotor. De vierwielaangedreven versie is met minstens 34.680 euro ook de duurste. Er is ook een Yaris Cross met alleen maar de benzinemotor (dus zonder hybride aandrijving). Dat is de goedkoopste, beginnend bij 23.000 euro.

3. De Yaris Cross is niet de eerste kleine SUV in het gamma van Toyota. De Japanse constructeur lanceerde meer dan tien jaar geleden al de Urban Cruiser. Maar dat was voor de SUV-gekte. De Urban Cruiser was geen succes en verdween ruim vijf jaar geleden van de markt.

4. In de Yaris Cross zit het nieuwe multimediasysteem van Toyota, te bedienen met een aanraakscherm van 9 inch. Het werkt voortreffelijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content