Dendermonde wil zich beter positioneren. Het stadsbestuur introduceert marketing ; de lokale ondernemers moeten er beter van worden.
...

Dendermonde wil zich beter positioneren. Het stadsbestuur introduceert marketing ; de lokale ondernemers moeten er beter van worden. De komst van het nieuwe politieke project Inzet in Dendermonde betekende voor de stad een verandering van politieke cultuur. In plaats van een impulsief beleid kwam een strategische planning met als onderdeel een actie rond stadspromotie, citymarketing. Verantwoordelijk voor deze drastische vernieuwing is schepen Jo De Bock (39 j.), ex-leraar en medewerker van de Christelijke Mutualiteiten. "Met het strategisch plan willen wij de stad tijdig laten reageren op nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij. Het is een georganiseerd, beredeneerd proces dat ons moet toelaten onze beperkte mogelijkheden beter te gebruiken. De bezuinigingen bij de overheid dwingen ons in wezen om willen wij onze doelstellingen bereiken de aanpak wetenschappelijk te organiseren," zegt Jo De Bock die buiten schepen ook nog directielid is van Nur Turistik, de Belgische holding van het Duitse Neckermann. Onderdeel van dit beleid is de stadspromotie. Verklaart De Bock : "We gaan de stad beter verkopen in de regio en ook daarbuiten. De bedoeling is mensen aan te trekken om er te winkelen, aan toerisme te doen en er eventueel ook te wonen. Daarom moeten wij ons imago oppoetsen en de stad verkopen als een dynamische en gezellige aantrekkingspool voor het omliggend gebied. Vroeger gebeurde dat niet gericht en werd er zomaar een folder gedrukt die dan via de VVV-kantoren werd verspreid zonder dat men zag of dit effect had. Dit moet geoptimaliseerd. Wij hebben een centrumfunctie en moeten die wel uitbouwen." Onderdeel van deze strategie is de uitgave van een stadsmagazine bestemd voor de hele regio, tot buiten de provincie in gemeenten als Opwijk en Sint-Amands. Het is een gratis krant die de troeven van de stad beter bekend moet maken. Die stedelijke pluspunten zijn onder meer het cultuur-historisch patrimonium, de mooie natuur, het tropisch recreatiezwembad Olympos en de centrumfunctie met zijn vele scholen, een algemeen ziekenhuis en een rechtbank van Eerste Aanleg. Deze in totaal tien te verkopen producten gaan telkenmale in het tweemaandelijks blad Dendermonde Mag-Gezien aan bod komen. Bij speciale gelegenheden zullen ook doelgroepen zoals fietsers of jazzliefhebbers aangesproken worden. In een reactie liet een schepen van het naburige Lebbeke alvast verstaan niet bepaald gelukkig te zijn met deze promotieactie van buur en rivaal (?) Dendermonde.JO DE BOCK (DENDERMONDE) Marketingtechnieken om de stad te promoten.