SPRINGKASTELEN ZIJN EEN SERIEUZE ZAAK

Hans Hermans medewerker Trends

Geen kinderfeestje meer zonder springkasteel tegenwoordig. Almaar meer bedrijven springen op de markt van de opblaasbare attracties.

Snel starten

“Een zaak in de verhuur van springkastelen is relatief goedkoop en snel op te starten”, zegt Patrick Veeckmans, de voorzitter van de Belgian Event Supplier Association (BESA). “De sector is moeilijk in kaart te brengen door de vele bijberoepers, freelancers en nevenactiviteiten in de sector.” Enkele ondernemingen onderscheiden zich door te mikken op bedrijfsactiviteiten, met grotere springkussens en -parcours.

Crisis als springplank

“In crisisjaren zien bedrijven dit als relatief goedkope teambuilding”, zegt een van de grootste attractieproducenten van Nederland. “Voor een paar honderd tot een paar duizend euro krijgen ze veel. Voorts zien we in België een sterke professionalisering. Vroeger werkten de verhuurders vanuit hun garage. Tegenwoordig zijn er ook een paar grote, professionele spelers.” V-Formation is zo’n professionele verhuurder. In België is het een van de grootste. Het bedrijf heeft 85 opblaasbare attracties, die het aan bedrijven verhuurt voor teambuildingactiviteiten.

Record opblaasbare hindernisbaan

Springkastelen zijn divers: almaar hogere glijbanen, toffe hindernissen, gewaagde constructies tot en met basejumps. De twee jonge zaakvoerders van V-Formation, Rik De Lannoy (32) en Benedikt De Vreese (30), nemen zelf de leiding in deze race naar groter, gekker en gewaagder. Deze maand hebben ze de langste opblaasbare hindernisbaan ter wereld in de verhuurmarkt opgezet. Die is goed voor 120 meter klimmen, zwieren, kruipen, lopen, rollen, vechten en zweten. Met een focus op bedrijven kan er veel. De Vreese: “Nu al brengen we geregeld attracties naar Abu Dhabi, New York en Dubai.”

Een springkussen van 100.000 euro

Met unieke hindernisbanen en opblaasbare games kunnen ondernemingen zich onderscheiden van concurrenten. De Lannoy en De Vreese investeren jaarlijks tot over de 100.000 euro in nieuwe activiteiten. In de winter ontwerpt het duo de attracties, om ze op maat te laten produceren in België, Nederland en Groot-Brittannië. De productie van één attractie van 9 op 5 meter loopt op tot 4000, zelfs 5000 euro. Standaard rekent de sector op 25 verhuurdagen om een springkussen terug te verdienen, V-Formation probeert dat in twintig dagen te doen.

Startkapitaal

De twee regenten lichamelijke opvoeding financierden V-Formation met eigen kapitaal. Dat dit een arbeidsintensieve sector is, wordt vaak vergeten. Dat bepaalt ook de marges. Vandaag biedt het volgens Graydon financieel gezonde bedrijf werk aan zes mensen, omringd door 350 freelancers die inspringen om activiteiten op te zetten en te begeleiden. De omzet loopt in boekjaar 2013-2014 op tot 750.000 euro, met een bedrijfswinst van 42.292 euro. “We hebben het gevoel dat we daarmee op 30 procent van de mogelijkheden draaien.”

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content