Del Rey maakt pralines, dessertkoekjes, patisserie en ijstaarten. De winkel en het aanpalende degustatiesalon staan al sinds 1949 in het hartje van de Antwerpse diamantwijk. "Vorig jaar hebben we onze huisstijl helemaal geüpgraded," vertelt zaakvoerder Bernard Proot. "Onze winkel en verpakkingen werden vernieuwd, in bruin en groen. We wilden stijlvol blijven, maar toch een beetje hipper ogen. Momenteel zijn we nog bezig om onze website in een nieuw kleedje te steken."
...

Del Rey maakt pralines, dessertkoekjes, patisserie en ijstaarten. De winkel en het aanpalende degustatiesalon staan al sinds 1949 in het hartje van de Antwerpse diamantwijk. "Vorig jaar hebben we onze huisstijl helemaal geüpgraded," vertelt zaakvoerder Bernard Proot. "Onze winkel en verpakkingen werden vernieuwd, in bruin en groen. We wilden stijlvol blijven, maar toch een beetje hipper ogen. Momenteel zijn we nog bezig om onze website in een nieuw kleedje te steken."Ook de producten vernieuwt Proot voortdurend. Vorig jaar bracht hij de Antwerp Fashion Collection uit, een serie van negen nieuwe pralines met originele smaken. Een ervan springt meteen in het oog: matchathee. Deze smaak maakt sinds kort opgang in de patisserie, zegt Proot. Hij leerde de thee kennen in het land van herkomst, Japan. Daar opende het bedrijf sinds 2004 vier winkels. Op 18 maart zwaaien in Tokio ook de deuren open van het derde Del Rey Café. Voor de Japanse tak werkt Del Rey samen met een Japanse diamantair. "De uitbreiding van onze producten in Japan hebben onze zaken hier in België ook veranderd," vertelt Proot. "Niet alleen hebben we inspiratie opgedaan door een ander deel van de wereld te zien, maar de Japanse markt daagt ons uit om voortdurend te vernieuwen. De Japanse consument is nog rustelozer dan de Belgische. Valentijn bijvoorbeeld is daar groots, niet te vergelijken met hier. Dan moet je telkens met iets nieuws op de markt komen. Bovendien is de concurrentie veel scherper. In België concurreer je met Belgen, meestal dan nog collega's of vrienden. In Tokio vecht je het uit met de hele wereld. Alle grote ketens zijn daar aanwezig. Je wordt daar veel harder gepusht om voortdurend iets nieuws te bedenken."Hier in België is het publiek voorzichtiger, zegt Bernard Proot. "Als wij ons klassieke assortiment veranderen, krijgen we problemen met onze klanten. Die kunnen het niet waarderen dat we iets dat ze graag lusten uit het assortiment halen. Vandaar dat we begonnen zijn met nieuwe creaties naast de vaste kern van producten. Want ook de markt van patisserie en chocolade kent haar grillen en modes. Bij chocolade durven de mensen wel eens iets nieuws te proberen, maar bij patisserie zijn ze op hun hoede. De reden is simpel: als ze bezoek krijgen, kiezen ze liever iets veiligs."Een groot project zoals de Antwerp Fashion Collection heeft Del Rey dit jaar voorlopig niet op stapel staan. Wel lanceert het een nieuw soort taart: met frambozen en matcha. Met de kerst komt er ook een nieuwe kerstbuche. "Dit jaar vernieuwen we het autocontrolesysteem op hygiëne," zegt Proot. "Dat gaat voor op andere nieuwe projecten. Om je een idee te geven: het heeft ons vier à vijf maanden gekost om de smaken van de Fashionreeks tot perfectie samen te stellen."Ilka De Bisschop