Verspild karton

Pure Value lanceert de Proteus Smart Display, een alternatief voor de klassieke kartonnen displays in de winkels. Het Belgische bedrijf was tot de vaststelling gekomen dat massa's karton worden verspild aan displays die slechts één keer worden gebruikt. Proteus Smart Display is een herbruikbare standaardstructuur uit metaal en kunststof met vijf tabletten en uitschuifbare steunen. Het product is vernoemd naar de Griekse god Proteus, die van vorm kan veranderen. "Een herbruikbare display die je maximaal laat roteren - tot 52 weken - is goedkoper dan een kartonnen displ...

Pure Value lanceert de Proteus Smart Display, een alternatief voor de klassieke kartonnen displays in de winkels. Het Belgische bedrijf was tot de vaststelling gekomen dat massa's karton worden verspild aan displays die slechts één keer worden gebruikt. Proteus Smart Display is een herbruikbare standaardstructuur uit metaal en kunststof met vijf tabletten en uitschuifbare steunen. Het product is vernoemd naar de Griekse god Proteus, die van vorm kan veranderen. "Een herbruikbare display die je maximaal laat roteren - tot 52 weken - is goedkoper dan een kartonnen display die je één keer gebruikt", zegt Geert Marivoet, de CEO van Pure Value. Concurrent POP Solutions, dat onlangs zijn branchegenoot Thinkerbell heeft ingelijfd, houdt het nog altijd op eenmalig bruikbare displays van karton. "Karton is goedkoop, stevig en milieuvriendelijk", stelt Pascal Vandecaveye, de CEO van POP Solutions. "De displays worden gemaakt van bijna 100 procent gerecycleerd materiaal en worden na gebruik gerecycleerd." Een ander voordeel van karton is volgens Vandecaveye dat het meer creativiteit toelaat. "Met een display spring je uit het rek", weet Pascal Vandecaveye. "Er staan gigantisch veel producten in de winkel. Met een display val je op." Een display is goedkoper dan een tv-spot. Vaak wordt die ingezet voor een mediacampagne of een folderactie, zodat er op het winkelpunt extra zichtbaarheid is. Volgens Pieter van de Kamp, de verkoop- en marketingdirecteur van Thinkerbell, nemen adverteerders bij de lancering van een nieuw product soms ook minder goed roterende artikelen mee op in de display, om die eens extra onder de aandacht te brengen. Cijfers over wat een display oplevert, zijn er niet, zegt Pieter van de Kamp. Pure Value heeft in de Proteus Smart Display wel Bluetooth-technologie ingebouwd. Zo weet het bedrijf of er producten uit de display worden genomen. Thinkerbell werkt aan een systeem voor interactieve communicatie met de consument en aan een weegschaal die het gewicht van de display bijhoudt, om de rotatie te meten. Thinkerbell werkt ook samen met de Belgische start-up Hashting. Die heeft een communicatietool ontwikkeld waarmee adverteerders hun boodschap op de display kunnen aanpassen aan de klant. Voor retailers zijn displays een inkomstenbron, want de adverteerder moet betalen voor een plekje in de winkel. Delhaize houdt het aantal beperkt, aangezien displays veel plaats innemen. Carrefour heeft geen vast displaybeleid. Colruyt heeft er eigen meubels voor. Ook OKay beperkt het aantal displays in de winkels. Bio-Planet beperkt zich tot twee displays per folderperiode en hecht belang aan de recyclage.