Een spreker kan op drie manieren voorkomen dat een ander te vlug invalt. Primo: hij kondigt aan dat het langer zal aanslepen. ("Ik moet het wel even uitleggen, hoor.") Secundo: bij het begin vraagt hij de luisteraar toestemming om uit te weiden. ("Zal ik even alle details geven?"). Tertio: tijdens de beurt geeft hij aan dat hij wat langer aan het woord wil blijven. ("Oh, ik vergeet iets wat wel belangrijk is voor het verhaal.")
...

Een spreker kan op drie manieren voorkomen dat een ander te vlug invalt. Primo: hij kondigt aan dat het langer zal aanslepen. ("Ik moet het wel even uitleggen, hoor.") Secundo: bij het begin vraagt hij de luisteraar toestemming om uit te weiden. ("Zal ik even alle details geven?"). Tertio: tijdens de beurt geeft hij aan dat hij wat langer aan het woord wil blijven. ("Oh, ik vergeet iets wat wel belangrijk is voor het verhaal.")Deze tip om een gesprek of een debat naar je hand te zetten, plukken we uit Een goed gesprek van Susanne Gerritsen. De docente communicatieve vaardigheden aan de Universiteit van Amsterdam analyseert een uiteenwaaierend aantal gespreksituaties. Met korte dialoogflarden en wenken tracht ze haar werk te concretiseren, al geraakt ze nooit weg uit de sfeer van het academische betoog. Ten gunste van Gerritsen moet wel gesteld dat ze haar tips niet afstemt op de gewiekste onderhandelaar. Ze wil er gewoonweg voor zorgen dat gesprekken efficiënter verlopen. Daarvoor is het goed dat alle deelnemers het doel van het gesprek kennen en dat ze kordaat maar beleefd het gesprek ook in die richting houden. Assertiviteit loont. Nieuwezijds, 158 blz., 550 fr.Van een goed gesprek naar een degelijke presentatie is nog een hele stap. Gelukkig bestaan daar beduidend meer handboeken en trainingen voor. Eén van de vlotte recente werken in deze stapel stamt van Sabine Asgodom. Ze kent de knepen om een vlotte babbeltoon te combineren met duidelijke uitleg en vooral veel praktische tips. In Spreken is goud somt ze niet alleen wenken op, maar probeert ze iemand op het podium te krijgen met voldoende zelfvertrouwen, de juiste uitstraling en zonder plankenkoorts. Niet alleen wat je zegt, is belangrijk. Om je gehoor niet in slaap te wiegen, is ook je houding, kledij en zelfs kledijkleur essentieel. Volle, donkere kleuren symboliseren gezag en ernst, lichte en felle kleuren dominantie. Bosch & Keuning, 189 blz., 640 fr.Mag ik uw aandacht? Zo luidt de leuke titel van de communicatiememo die Erik van der Spek, Jan van der Bulck en Jaap de Jong schreven om meer vuurwerk in uw presentaties te geven. In sneltreinvaart overlopen ze de bekende tips. Geen gewauwel, direct naar de kern van de zaak. Soms gaat het evenwel te snel. Samsom, 70 blz.Het even magere Superpresentaties geven van marketingstrateeg Jeff Olson is in hetzelfde bedje ziek. De tips zijn mooi meegenomen. Nu en dan wordt de uiteenzetting bijzonder nuttig, maar ook hij holt steevast voor het boeket van het vuurwerk vandaan. E-com Publishing, 96 blz.Luc De Decker