1931; dat is het geboortejaar van Reverso, het horloge dat al vanaf zijn ontstaan, maar vooral gedurende de laatste tien jaar, het imago van het Zwitserse horlogeatelier Jaeger-Lecoultre (in het hoofdkantoor in de Vallei van Joux klinkt dat als "Gégère-Lecoutre") is gaan bepalen. Met andere woorden: het grote publiek kent voornamelijk dit horloge, en niet zozeer de andere briljante uurwerken zoals die van de Master-serie, of de pendule Atmos (1926) die met haar 600 jaar lange, gegarandeerde levensduur bijna letterlijk en figuurlijk tijdloos is en dankzij de energie, opgeslagen uit temperatuurwisselingen, zowaar de eeuwigheid bezit. Nauwelijks twee jaar geleden bracht het merk de Reverso Joaillerie op de markt; horloges met de elegantie van een juweel. Maar de bekende horlogemaker die op een ervaring van 165 jaar kan terugkijken had zich nog niet in de sportwereld gewaagd. Vreemd, want de sportwereld is namelijk één van de grootste marktsegmenten van het product, en alle andere belangrijke horlogemerken zijn en waren er al een tijd mee vertrouwd.
...

1931; dat is het geboortejaar van Reverso, het horloge dat al vanaf zijn ontstaan, maar vooral gedurende de laatste tien jaar, het imago van het Zwitserse horlogeatelier Jaeger-Lecoultre (in het hoofdkantoor in de Vallei van Joux klinkt dat als "Gégère-Lecoutre") is gaan bepalen. Met andere woorden: het grote publiek kent voornamelijk dit horloge, en niet zozeer de andere briljante uurwerken zoals die van de Master-serie, of de pendule Atmos (1926) die met haar 600 jaar lange, gegarandeerde levensduur bijna letterlijk en figuurlijk tijdloos is en dankzij de energie, opgeslagen uit temperatuurwisselingen, zowaar de eeuwigheid bezit. Nauwelijks twee jaar geleden bracht het merk de Reverso Joaillerie op de markt; horloges met de elegantie van een juweel. Maar de bekende horlogemaker die op een ervaring van 165 jaar kan terugkijken had zich nog niet in de sportwereld gewaagd. Vreemd, want de sportwereld is namelijk één van de grootste marktsegmenten van het product, en alle andere belangrijke horlogemerken zijn en waren er al een tijd mee vertrouwd. Na zeven jaarresearch en productontwikkeling heeft Jaeger-Lecoultre de stap ook gezet. Afgelopen september werd de Reverso Gran'Sport voorgesteld, op de top van de Zwitserse Jungfrau-berg, 3454 meter hoog. Sinds kort is het gloednieuwe horloge ook verkrijgbaar in België. Niet overal; tot april 1999 zijn er slechts vijf Belgische verkooppunten (en twee Luxemburgse) die het merk exclusief verkopen. Wat uiteraard niet veel is. De productie van het horloge is echter beperkt: totnogtoe werden er voor de wereldmarkt slechts 3000 gemaakt. Dat heeft zo zijn bedoelingen; de vraag opwekken kan een succesrijke marketingformule zijn. Jaeger-Lecoultre levert al sinds zijn ontstaan horlogeraderwerken aan de allergrootste merken van Parijs en Genève. Het huis heeft zo zijn hoogtes en laagtes gekend, en is niet kunnen ontkomen aan wat het "de existentiële crisis van de Zwitserse horloge-industrie" noemt. Die vond einde jaren '70 plaats, en verwijst voornamelijk naar het kwartstijdperk. "De Zwitserse horloge-industrie vond het kwarts uit; het buitenland ging met het succes van die uitvinding aan de haal; erger nog: buitte het uit", luidt het. Toch kwam Jeager-Lecoultre de crisis te boven. Al tien jaar lang kent het bedrijf succes met de producten die zijn naam dragen. Behalve dat de markt een geografische uitbreiding kent, is er ook een uitbreiding van het productaanbod.En er was enige durf voor nodig: om op basis van een ontwerp van ingenieur René-Alfred Jauvot een sportief model te ontwikkelen... Ook al wordt gezegd dat de originele Reverso een sportieve look heeft - het horloge zou ontworpen zijn met het oog op Britse militairen-polospelers die in het Indisch leger dienden -, toch wordt het horloge vandaag voornamelijk gedragen bij een elegante, gedistingeerde outfit en niet zozeer tijdens een partijtje tennis. Wat overigens evenzeer van de nieuwe Reverso Gran'Sport gezegd kan worden. Die past namelijk perfect bij een kostuum. Maar net zo goed op het tennisveld, in de chaise longue, op een zeilboot, aan het stuur van een blinkende cabriolet, of wat de favoriete sport van de gelukkige drager ook moge zijn...De nieuwelingheeft ongetwijfeld een sportieve look; maar andere merken en horloges lenen zich wellicht beter tot een rugbymatch of een diepe duik in het water.Niets wijst erop dat het om een 'tweede lijn' gaat. Van een parodie op het originele is geen sprake. Want ook al vind je de klassieke Reverso terug in dit nieuwe model; het is duidelijk dat de ontwerpers niet simpelweg voor een inspiratieloze kopie gekozen hebben. De horlogekas van de Gran'Sport is uitschuifbaar en omkeerbaar om ze te beschermen. Net zoals zijn klassieke voorganger. Met dit verschil dat de band van de Gran'Sport mooi rond is, en de vorm van de pols aanneemt. Verder zijn er geen gelijkenissen, en is het nieuwe horloge een uurwerk vol vernieuwingen. En het tikkende bewijs dat eenvoud erg complex kan zijn...Er bestaan twee versies, model uniseks. Eén met automatische opwinding, de ander met manuele. In goud of staal. Het raderwerk, met andere woorden het mechanisme, werd door Jaeger-Lecoultre ontworpen en vervaardigd. Het automatisch horloge kan een duikdiepte tot 50 meter aan, de horlogekas bevat een bol saffier glas, en de achterzijde van de wijzerplaat kan voorzien worden van een gravering. De horlogeband is in de kas geïntegreerd en heeft het motief van vijf rijen schakels die naast elkaar liggen en waarvan de uiterste rijen geslepen zijn, en de drie middelste geborsteld. De dubbele sluiting zorgt voor een extra veiligheid en is samengesteld uit 52 onderdelen die ervoor zorgen dat het systeem zich bliksemsnel aanpast aan de veranderingen van de pols (dikteverschillen ochtend/avond, zomer/winter, rust/stress, enz.) Het uurwerk 960R is samengesteld uit 226 onderdeeltjes en 31 robijntjes. In tegenstelling tot de chronometer, die een 859-uurwerk bevat (38 robijntjes en 317 onderdelen) en met de hand opgewonden wordt. Met deze nieuwelingzet het merk alvast een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het bedrijf, dat al tien jaar lang gestaag vooruit gaat. (Met een omzetstijging van 500% en een meer dan verdubbeling van het werknemersaantal; van 300 naar 740 personen.) De omzet voor 1998 wordt op pakweg 180 miljoen Zwitserse frank geschat. Volgens algemeen directeur Henri-John Belmont heeft de rentabiliteitsstijging van het bedrijf het mogelijk gemaakt de bouw van een nieuw atelier (oppervlakte 5200 m2) zelf te financieren. Dat gebeurde vorig jaar; kostprijs om en bij de 12 miljoen Zwitserse frank. Tijdens de voorstelling van Gran' Sport maakte een erg optimistische woordvoerder, Günter Blümlein, bekend dat verdere uitbreidingen niet uit den boze waren. "We hebben nog voldoende expansiemogelijkheden", klonk het.Vandaag maakt Jaeger-Lecoultre deel uit van de holding LMH ( Les Manufactures Horlogères) waarin ook de, eveneens onafhankelijke Duitse ondernemingen IWC en Lange zitten. De Duitse groep Mannesmann/VDO heeft de aandelen van LMH in handen, een groep die jaarlijks 70.000 horloges vervaardigt en goed is voor een omzet van 280 miljoen Zwitserse frank. Info - Tel: (02) 351.44.40. Fax: (02) 351.43.56.http://www.jaeger-lecoultre.comSERGE VANMAERCKE