Als je het boeiend wilt houden voor de consument, moet je geregeld nieuwe versies in de showroom zetten. Die kunst hoeft Porsche niet meer te leren. Ben je geen doorgewinterd autoliefhebber, dan is het ondoenbaar alle versies van modellen zoals de 911, de Cayenne, de Macan en andere op te sommen.
...

Als je het boeiend wilt houden voor de consument, moet je geregeld nieuwe versies in de showroom zetten. Die kunst hoeft Porsche niet meer te leren. Ben je geen doorgewinterd autoliefhebber, dan is het ondoenbaar alle versies van modellen zoals de 911, de Cayenne, de Macan en andere op te sommen. Deze keer krijgt de grote Panamera er een versie bij: de GTS, kort voor 'Grand Turismo Sport'. Terwijl de gewone Panamera een sportieve machine wil zijn waarmee je ook het gezin kunt meenemen, probeert Porsche met de GTS een versie aan te bieden die zo pezig kan scheuren dat je er ook het circuit mee op kunt, zonder dat de wagen extreem aanvoelt. Op een circuit even gretig dartelen als met de 911 zal uiteraard nooit lukken, daarvoor is de Panamera GTS met zijn bijna twee ton te zwaar. Maar je kunt er wel een stevig potje mee scheuren - niet alleen rechtuit, ook in bochtenwerk. Zelf hebben we van deze GTS-versie vooral genoten in het gewone verkeer. Het met alcantara beklede stuur geeft een onweerstaanbaar gevoel in je handen, als je ook maar een beetje van autorijden houdt. In de bocht heb je nooit de indruk dat je met een zware en 5 meter lange auto onderweg bent. En rechtuit op de autoweg ervaar je een vlekkeloze stabiliteit. De Panamera laat zich met verbazend gemak besturen. Rijd je rustig, dan blijft het verbruik van de V8 met dubbele turbo binnen heel scherpe perken. Een rustige rit van Brussel naar Oostende resulteerde in een gemiddeld verbruik van 10,4 liter. Knap. Moet je het tempo al eens verhogen om die vrachtwagen nog veilig en keurig voor de uitrit voorbij te raken, dan volstaat een druk op het gaspedaal om de Panamera GTS om te toveren in een raket. Blijf je het tempo constant verhogen, dan klimt het verbruik ook navenant. Wil je nog meer stuwkracht, dan moet je kiezen voor de eerder uitgerolde Panamera Turbo (550 paarden). Maar als je het ons vraagt, volstaan de prestaties van deze GTS met een ruim overschot. De GTS is standaard uitgerust met een pneumatische ophanging, die je naar hartenlust kunt instellen en die ervoor zorgt dat deze Panamera zich ook onderscheidt als een comfortabele reiswagen. Temeer omdat in de koffer ruimte is voor 520 liter, vergelijkbaar met de gemiddelde break.