Het grote publiek zal het je niet meteen weten te vertellen, maar Ford heeft een traditie met heel sportieve auto's. Voor liefhebbers van het genre is de Cortina Lotus van de jaren zestig zelfs een heus monument. Ford heeft een speciale afdeling om die dynamische versies te ontwikkelen: Ford Performance. Daar worden machines gebouwd zoals de Focus ST, een auto waarmee de fanaten van de perfect genomen bocht aan speciaal georganiseerde circuitdagen kunnen deelnemen.

Uiteraard voelden we de ST aan de tand op een circuit, waar je iets dieper mag gaan dan op de openbare weg. We ontdekten er een heel dynamische machine met een sportief maar ook voorspelbaar rijgedrag, die zich in gewoon verkeer heel beschaafd kan gedragen, en net voldoende comfort biedt voor dagelijks gebruik. Voor snelle auto's is dat niet vanzelfsprekend: sportief en dynamisch rijden vereist een strak afgestelde vering, zodat de auto in bochten niet gaat wiegen en je putten en bulten in het wegdek sneller voelt. De vering op een gehavend wegdek doet niet denken aan wijlen de Citroën DS, maar als je rekening houdt met de indrukwekkende dynamische kwaliteiten van deze Focus ST valt het compromis tussen dynamiek en comfort best mee.

Neem daarbij dat de Focus ST er niet meteen patserig uitziet, en je kunt je de auto zo voorstellen op de oprit van een huisvader die van goed rijdende wielen houdt. De Focus ST is bovendien ook verkrijgbaar als break en met een turbodiesel van 190 paarden.

Wij trokken het testparcours op met de meest dynamische versie, die in het vooronder de benzinemotor van 2,3 liter heeft zitten, goed voor 280 paarden en een imposant motorkoppel van 420 Nm. Een bekende turbomotor overigens: Ford gebruikt hem onder andere al in de Mustang.

De topsnelheid is begrensd bij 250 kilometer per uur en een sprintje vanuit stilstand naar 100 per uur trek je in 5,7 seconden. We probeerden dat uit met de handgeschakelde versnellingsbak, die zich heerlijk laat bedienen met zijn korte schakelweg. De automatische versie verschijnt pas over een paar maanden in de showroom.

Ford Focus ST

Motor

4-cilinder turbobenzine ; 2.261 cc ; 280 pk bij 5.500 t/m

Max. koppel: 420 Nm van 3.000 tot 4.000 t/m.

Prestaties

Top: 250 km/u

0-100 km/u in 5,7 sec.

Normverbruik: 7,9 l/100 km

CO2: 179 g/km

Instapprijs

37.185 euro

+

Rijdynamiek

-

Niet voor onervaren handen

Kind van Lommel

Alaam zoals de Focus ST: je moet al een stukje kunnen rijden om het gas echt in te drukken. Ford wil dat duidelijk maken door de eerste honderd klanten die een Focus ST bestellen een gratis opleiding aan te bieden op de Ford Lommel Proving Ground, de testsite van de constructeur. De rij-opleiding duurt een halve dag. De gelukkigen hoeven niet te wachten tot ze hun nieuwe ST geleverd krijgen, want de professionele piloten die de opleiding verzorgen, gebruiken trainingswagens van Ford.

De testsite wordt in de eerste plaats gebruikt om het onderstel van nieuwe Ford-modellen te ontwikkelen. Een groot deel van het werk dat de Focus ST zijn heel sportieve karakter geeft, gebeurde dan ook door een team van ingenieurs en specialisten in Lommel.

Diesel en benzine

Het is meestal omgekeerd, maar in het geval van de Focus ST is de dieselversie de goedkoopste: vanaf 35.583 euro. Voor de benzineversie moet daar 1600 euro worden bijgeteld. De breakversie kost telkens duizend euro meer dan de vijfdeurs.