Het grote publiek zal het je niet meteen weten te vertellen, maar Ford heeft een traditie met heel sportieve auto's. Voor liefhebbers van het genre is de Cortina Lotus van de jaren zestig zelfs een heus monument. Ford heeft een speciale afdeling om die dynamische versies te ontwikkelen: Ford Performance. Daar worden machines gebouwd zoals de Focus ST, een auto waarmee de fanaten van de perfect genomen bocht aan speciaal georganiseerde circuitdagen kunnen deelnemen.
...

Het grote publiek zal het je niet meteen weten te vertellen, maar Ford heeft een traditie met heel sportieve auto's. Voor liefhebbers van het genre is de Cortina Lotus van de jaren zestig zelfs een heus monument. Ford heeft een speciale afdeling om die dynamische versies te ontwikkelen: Ford Performance. Daar worden machines gebouwd zoals de Focus ST, een auto waarmee de fanaten van de perfect genomen bocht aan speciaal georganiseerde circuitdagen kunnen deelnemen. Uiteraard voelden we de ST aan de tand op een circuit, waar je iets dieper mag gaan dan op de openbare weg. We ontdekten er een heel dynamische machine met een sportief maar ook voorspelbaar rijgedrag, die zich in gewoon verkeer heel beschaafd kan gedragen, en net voldoende comfort biedt voor dagelijks gebruik. Voor snelle auto's is dat niet vanzelfsprekend: sportief en dynamisch rijden vereist een strak afgestelde vering, zodat de auto in bochten niet gaat wiegen en je putten en bulten in het wegdek sneller voelt. De vering op een gehavend wegdek doet niet denken aan wijlen de Citroën DS, maar als je rekening houdt met de indrukwekkende dynamische kwaliteiten van deze Focus ST valt het compromis tussen dynamiek en comfort best mee. Neem daarbij dat de Focus ST er niet meteen patserig uitziet, en je kunt je de auto zo voorstellen op de oprit van een huisvader die van goed rijdende wielen houdt. De Focus ST is bovendien ook verkrijgbaar als break en met een turbodiesel van 190 paarden. Wij trokken het testparcours op met de meest dynamische versie, die in het vooronder de benzinemotor van 2,3 liter heeft zitten, goed voor 280 paarden en een imposant motorkoppel van 420 Nm. Een bekende turbomotor overigens: Ford gebruikt hem onder andere al in de Mustang. De topsnelheid is begrensd bij 250 kilometer per uur en een sprintje vanuit stilstand naar 100 per uur trek je in 5,7 seconden. We probeerden dat uit met de handgeschakelde versnellingsbak, die zich heerlijk laat bedienen met zijn korte schakelweg. De automatische versie verschijnt pas over een paar maanden in de showroom.