Sport als mediakanaal

Sports Media Saleshouse is een nieuwe reclameregie die sport als een apart mediakanaal aanbiedt. “Ik zie deze nieuwe reclameregie niet als een concurrent.”

SMS, voluit Sports Media Saleshouse, is een nieuwe speler in het medialandschap. Je kunt SMS zien als het koppelteken tussen de atleten, de sportclubs en -federaties aan de ene kant, en de adverteerders, de media-agentschappen en de creatieve bureaus aan de andere kant. SMS wil die twee werelden dichter bij elkaar brengen en merken de kans geven nieuwe communicatie- en marketinginstrumenten aan te boren in de sportwereld.

De reclameregie werd opgericht door Freddy Tacheny, die eerder CEO was van RTL Belgique en van het sportevenementenbureau Zelos. Volgens Tacheny is sport een mediakanaal op zichzelf geworden: “De Belgen hebben vorig jaar bijna 9 miljard euro uitgegeven aan goederen en diensten in de sportwereld. Dat is een stijging van 10 procent in vergelijking met 2012. Maar voor een adverteerder is het moeilijk om zijn weg te vinden in de veelheid van gesprekspartners in deze sector. Met de reclameregie SMS willen we daar structuur in brengen om adverteerders beter te kunnen adviseren en om hen te stimuleren sport te integreren in hun reclamecampagnes.”

SMS maakt van sport een medium op hetzelfde niveau als de televisie, radio, de schrijvende pers of de affichage. Adverteerders kunnen de regie gebruiken om hoofdsponsor van een club te worden, de gepriviligieerde partner van een sportfederatie of van een atleet. SMS gooide al enkele lijntjes uit naar de bedrijven. Zo kunnen merken voor een budget van goed 100.000 euro per jaar sponsor worden van de nationale basketbalploeg Belgian Lions, of de reizen van tennisspeelster Yanina Wickmayer sponsoren. SMS bedacht ook een nieuw product voor de nationale voetbalcompetitie Jupiler Pro League: de Pro Assist. Voor de speler met de meeste assists zoekt SMS een sponsor.

Consument

SMS heeft een team van een tiental mensen onder de leiding van COO Cédric Bruylandt, die ervaring opdeed in de reclameregieën van RTL Belgique en RTBF. Het heeft met Sportlab ook een marketingafdeling die adverteerders informatie over de doelgroepen moet bezorgen. Hoe betrokken een consument zich voelt bij veldrijden, snooker of zwemmen, verschilt naargelang hij in het noorden of zuiden van het land woont, of een vrouw van 20 dan wel een man van 54 is. Het bedrijf gaat ook samenwerken met Sport Ad-X van het creatief duo Sam Berteloot en Kurt Tuypens, gespecialiseerd in onder meer strategisch advies, contentmarketingstrategie en conversatiemanagement.

Beschouwen de andere reclameregieën de komst van SMS als een bedreiging? “Helemaal niet”, zegt Yves Gérard, directeur-generaal van RMB, de reclameregie van de RTBF. “Ik zie deze nieuwe reclameregie niet als een concurrent, maar als een aanvulling. Ik denk dat haar aanbod vooral interessant is voor marketing op het terrein en dat gaat om andere budgetten dan het geld dat normaal besteed wordt aan de traditionele media. Het initiatief kan sportclubs zelfs financieel evenwichtiger maken, wat hen aantrekkelijker maakt. Ik zie SMS eerder als een opportuniteit om op een dag misschien ons eigen sportaanbod op radio en tv te versterken.”

Frédéric Brébant

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content