‘Spoorinvesteringen zijn niks meer dan een inhaalbeweging’

Het NMBS-personeel protesteert deze week tegen de hoge werkdruk en het uitblijven van de nieuwe beheersovereenkomst. Had deze regering dan niet in een fikse verhoging van de budgetten voorzien? ACOD-vakbondssecretaris Günther Blauwens geeft zijn visie.

1. Het komende decennium krijgt de NMBS 2 miljard euro extra. Dat blijft een budgetverhoging: is staken dan wel nodig?

GÜNTHER BLAUWENS. “De personeelstekorten zijn een structureel probleem geworden. Het aantal niet opgenomen dagen overwerk is opgelopen tot 13.000. Mensen die maanden op voorhand een vakantiedag aanvragen, weten nooit zeker of dat ook lukt. We zien mensen uitvallen, het absenteïsme loopt hier en daar op tot 15 procent. We voelen nog altijd de gevolgen van de besparingen van de voorbije jaren. Die 2 miljard investeringen is niets anders dan een inhaalbeweging. De gevolgen laten zich elke dag voelen in kortere treinen, omdat oude stellen extra onderhoud nodig hebben. Voorts staat de stiptheid onder druk, en hapert de samenwerking tussen Infrabel en de NMBS. De splitsing veroorzaakt op het terrein veel frustraties, zowel bij reizigers als bij treinbegeleiders.”

2. De hoge energiekosten en loonindexering beperken de speelruimte van uw CEO. Veel kan die toch niet doen?

BLAUWENS. “We hopen dat de politiek eindelijk beseft dat de klimaatdoelstellingen halen of de mobiliteitscrisis oplossen, niet mogelijk is zonder investeringen in het openbaar vervoer.”

3. Is de NMBS dan niet klaar voor de liberalisering van het reizigersvervoer?

BLAUWENS. “Welke spoorbedrijven doen het wel goed? Ook in Nederland en Duitsland zijn er veel problemen met de stiptheid. En in het Verenigd Koninkrijk heeft de liberalisering vooral transportarmoede gebracht. Liberalisering leidt uiteindelijk naar nieuwe monopolies, maar tegen een hogere prijs voor de consument.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content