Intussen dikte ook het prijzengeld aan. In 1998 was het David Duval die het grootste bedrag bij elkaar speelde: 2,6 miljoen dollar. Dit jaar zal Tiger Woods voor de derde keer op rij niet minder dan 6 miljoen dollar opstrijken. En niet alleen omdat hij het grootste aantal toernooien speelde, want alle Amerikaanse profspelers zagen hun inkomsten fors toenemen: in 1998 waren er 26 spelers die meer dan een miljoen dollar bij...

Intussen dikte ook het prijzengeld aan. In 1998 was het David Duval die het grootste bedrag bij elkaar speelde: 2,6 miljoen dollar. Dit jaar zal Tiger Woods voor de derde keer op rij niet minder dan 6 miljoen dollar opstrijken. En niet alleen omdat hij het grootste aantal toernooien speelde, want alle Amerikaanse profspelers zagen hun inkomsten fors toenemen: in 1998 waren er 26 spelers die meer dan een miljoen dollar bij elkaar speelden; dit jaar slaagden daar al 55 spelers in. Op het eerste gezicht lijkt niets een streep door die leuke rekening te kunnen trekken, want de PGA tekende een nieuw televisiecontract voor vier jaar, deze keer ter waarde van een miljard dollar. Alleen blijkt de vereniging wat problemen te hebben met de organisatoren van toernooien waarvan de contracten aan vernieuwing toe zijn. Om op de kalender te blijven, moet een toernooi een bedrag tussen de 5 en de 8 miljoen dollar per jaar aan de PGA betalen. Een som die de organisatoren bij elkaar harken met sponsoring. Alleen schuiven die sponsors tegenwoordig niet meer zo gretig aan. Zelfs Buick, dat vier toernooien sponsort en ook de grootste en oudste sponsor van de PGA Tour is, zit te knarsetanden. Canon liet al weten dat het de Greater Hartford Open na 2002 niet langer sponsort (de fotografieproducent sponsorde achttien jaar). Air Canada trekt zich na 2002 terug uit het toernooi van Vancouver en Advill houdt het al dit jaar voor bekeken als hoofdadverteerder van de Western Open, die in 1999 al Motorola zag opstappen. De British Columbia Open probeerde in de internetwereld een nieuwe geldschieter te vinden, maar faalde. En de Phoenix Open is al maanden aan het onderhandelen met zes ondernemingen, voorlopig zonder resultaat. De situatie is duidelijk: hoe kunnen grote bedrijven het zich veroorloven om miljoenen in sponsoring te pompen als ze intussen massaal werknemers ontslaan? Toch zijn de organisatoren en de bonzen van de PGA niet pessimistisch gestemd: tot nu toe werd maar de helft van het televisiegeld in de toernooien geïnvesteerd. De PGA overweegt nu om 62% door te storten aan de organisatoren. Bovendien merken de grootste optimisten op dat "maar zeven toernooien" sponsoringproblemen hebben. In 1998, toen het voorlaatste televisiecontract werd getekend, waren dat er ook zeven.John Baete