Bocquet Engineering uit Louvain-la-Neuve levert 1500 spoetniks voor de Brusselse taxi's.
...

Bocquet Engineering uit Louvain-la-Neuve levert 1500 spoetniks voor de Brusselse taxi's. "Met de levering van die 1500 verklikkerlichten zijn we twee jaar bezig geweest. Het is weliswaar een order van 19 miljoen, maar we hebben er niet veel aan verdiend. Veel belangrijker is de impact op de markt. De naam Bocquet rijdt voortaan in heel Brussel rond." Claude Vermeir, gedelegeerd bestuurder, en Koen Valcke, product manager van de nv Bocquet Engineering, hebben na een lang aanslepende procedure een order met faam in de wacht gesleept. Het bedrijf levert immers de verklikkerlichten, of in het jargon de "spoetniks" voor de Brusselse taxi's. De blauw-geel gekleurde lichtbakken, met in het midden de Iris-bloem, zijn sinds 15 april verplicht in het Brussels gewest. Producent van de spoetniks is de Nederlandse firma Barclay, Bocquet past ze aan de wensen van de gewestelijke taxi-administratie aan. Het Brussels gewest heeft een patent op de spoetniks. Met Bocquet werd een contract van vijf jaar getekend voor de vernieuwing en de verdere verkoop. Naast de spoetniks, levert Bocquet ook nog de taximeters en de printers die het ticket drukken voor de klant. Bocquet is trouwens één van 's lands erkende plaatsers van taximeters : de firma heeft 75 % van de Antwerpse en 20 % van de Brusselse taximarkt. De nv Bocquet Engineering werd in 1992 opgericht door drie werknemers van Pierre Bocquet, de toenmalige zaakvoerder. Hij was importeur van slijtage-onderdelen van auto's in Anderlecht. Bocquet Engineering specialiseerde zich al gauw in het omvormen, monteren en uitrusten van wagens. Daarbij werkt het bedrijf grotendeels in onderaanneming voor de fabrikanten. Vier vijfden van de omzet bestaat uit bestellingen voor parastatalen. Zeshonderd wagens van De Post werden zopas met een tachograaf uitgerust. Ook Belgacom, de rijkswacht, de civiele bescherming en de gemeentepolitie staan op het referentielijstje. "Gemiddeld wordt aan één wagen drie weken gewerkt. Onze sterkte is onze soepelheid. We werken meestal met kleinere bestellingen. De Brusselse spoetniks vormen qua volume een grote order," zegt Koen Valcke. Die er meteen aan toevoegt dat de concurrentie "bikkelhard is. Maar wij braderen niet met de prijzen." In 1992 startte Bocquet Engineering met acht mensen. In het eerste boekjaar, gespreid over vijftien maanden, werd een omzet van 160 miljoen gehaald. Vorig jaar werkten al 40 mensen bij Bocquet, de omzet klom naar 280 miljoen. En ondanks haar ligging in Louvain-la-Neuve, is de firma strikt tweetalig. Vlaming Koen Valcke weet dat de Vlaamse markt belangrijker is dan de Brusselse en de Waalse.CLAUDE VERMEIR EN KOEN VALCKE (BOCQUET ENGINEERING) Onze firmanaam rijdt voortaan in heel Brussel rond.