"Met deze bijbelagenda ontmoeten wij 365 keer per jaar Christus," legt pater-jezuïet René Loyens (76 j.) enthousiast uit. Hij is geestelijk adviseur en bezieler van de beweging Aktie 365. Naast het organiseren van acties voor eenzamen, zieken en minderbedeelden, geeft Aktie 365 de bijbelagenda uit en sporadisch verschijnen er ook postkaarten en boekjes met bijbelteksten.
...

"Met deze bijbelagenda ontmoeten wij 365 keer per jaar Christus," legt pater-jezuïet René Loyens (76 j.) enthousiast uit. Hij is geestelijk adviseur en bezieler van de beweging Aktie 365. Naast het organiseren van acties voor eenzamen, zieken en minderbedeelden, geeft Aktie 365 de bijbelagenda uit en sporadisch verschijnen er ook postkaarten en boekjes met bijbelteksten. "Elke dag van de bijbelagenda bevat naast een bijbeltekst ook een profane spreuk," zegt René Loyens. "Niet alleen religieuzen komen hierbij aan bod, maar ook mensen uit de literatuur, wetenschap of filosofie, zoals Einstein of Marx. Op die manier willen we een brug leggen tussen het gewone leven en de bijbel. De bijbelagenda is dus zeker niet enkel bestemd voor diepgelovige mensen, maar evengoed voor andersdenkenden. Ik verzorg persoonlijk de samenstelling en die is de vrucht van jarenlange lectuur. Momenteel ben ik trouwens al druk in de weer met de samenstelling van de agenda voor 2001. Die moet binnen een viertal maanden immers al bij de drukker zijn." Aktie 365 is in 1963 gesticht door een Duits jezuïet en is internationaal gegroeid. Momenteel zijn in verschillende landen enkele honderden mensen erbij betrokken. In 1966 verscheen de eerste Vlaamse bijbelagenda en dat was meteen een schot in de roos. "De lancering gebeurde destijds zonder enige marktstudie, zuiver op het geloof dat het wel zou lukken," zegt René Loyens. "We drukten 10.000 exemplaren en reeds twee weken later konden we er nog evenveel bij laten drukken. De jongste jaren is de oplage wel gedaald. Als er één belangrijke klant wegvalt die normaal 6000 stuks in één keer bestelt om als relatiegeschenk te gebruiken, doet dat de verkoop geen deugd. Jammer genoeg vinden we weinig afzet bij de jongeren. Maar met een verkoop van 13.500 exemplaren, grotendeels in Vlaanderen en erg beperkt ook in Nederland, loont deze uitgave zeker nog de moeite."Naast de kleine zakagenda, is er sinds een tiental jaar ook een grotere en meer commerciële bureau-agenda uitgebracht. Daar worden er jaarlijks zo'n 1200 stuks van verkocht. Beide agenda's worden bij Brepols gedrukt (zie hiernaast). De distributie gebeurt op een erg eenvoudige manier. Er is een databestand van de klanten en die worden jaarlijks aangeschreven. Daarnaast worden retraitehuizen voorzien van een stapeltje agenda's. Mensen die in zo'n huis op retraite gaan, kunnen er een bijbelagenda kopen. Loyens: "Daardoor kennen wij slechts de helft van onze klanten. We volgens ons gevoel. Uiteraard kopen priesters en gelovige mensen de bijbelagenda, maar ook in het onderwijs wordt hij vaak gebruikt."