Hot

Tafeltennis is hot in New York en Londen. In 'e-bedrijven' als Google, Facebook en LinkedIn in de VS is tafeltennis populair als een manier om te ontspannen én met elkaar te brainstormen. Na de uren gaat het spelletje verder. In New York hebben de mensen achter Le Pain Quotidien afterwork-pingpong opgezet. Mathieu Claeys van het sportmarketingbureau Iguazu Green wilde dat initiatief overnemen in ons land, maar kreeg de boodschap 'begin zelf in België en na zes maanden zien we verder'. Volgens Claeys speelt de trend in op het retro-effect van de sport. "Iedereen heeft als kind ooit...

Tafeltennis is hot in New York en Londen. In 'e-bedrijven' als Google, Facebook en LinkedIn in de VS is tafeltennis populair als een manier om te ontspannen én met elkaar te brainstormen. Na de uren gaat het spelletje verder. In New York hebben de mensen achter Le Pain Quotidien afterwork-pingpong opgezet. Mathieu Claeys van het sportmarketingbureau Iguazu Green wilde dat initiatief overnemen in ons land, maar kreeg de boodschap 'begin zelf in België en na zes maanden zien we verder'. Volgens Claeys speelt de trend in op het retro-effect van de sport. "Iedereen heeft als kind ooit wel eens pingpong gespeeld. Dat zijn childhood memories. Daarom is het retro." Bovendien is het ook democratisch: een palet en een balletje zijn geen zware investeringen. In veel bedrijven staat al enige tijd een pingpongtafel om de werknemers in de pauze de gelegenheid te geven een balletje te slaan. Het nieuwe is dat er nu buiten de muren toernooien worden opgezet. Vier weken op rij wordt op een vaste dag gespeeld. Bedrijven schrijven zich met een aantal mensen in om het op te nemen tegen andere ondernemingen. De deelnemers spelen wedstrijdjes van vijf minuten om dan plaats te maken voor de volgende en vervolgens te gaan netwerken. Op basis van de uitslagen wordt een bedrijfs- en een individueel klassement opgemaakt, dat ook online komt. Om aan Fils de la Palette deel te nemen, betalen de afterworkers 69,99 euro. Overige inkomsten komen van de verkoop van drank en hapjes, en van sponsors. Vedett, een merk van Duvel-Moortgat, is partner in het project. "Vedett komt zo in contact met de eindconsumenten in die bedrijven. We richten ons tot start-ups, webdeveloppers, marketingbedrijven enzovoort." Ondernemingen dus die vooral jonge mensen in dienst hebben. Schuilt in dat concept niet het gevaar dat andere bedrijven via het pingpongen in contact komen met veelbelovende potentiële werknemers? Claeys moet toegeven dat die mogelijkheid bestaat. "In ons proefproject in Gent zien we veel concurrerende firma's", zegt hij. "Maar het zijn jonge start-ups die uitgaan van hun eigen kracht. De mensen die meedoen zijn ruimdenkend. En als je naar zo'n evenement gaat met angst dat je mensen in contact kunnen komen met andere bedrijven, dan is dat niet de juiste manier van ondernemen. Je moet risico's durven te nemen." Om het afterwork-tafeltennis in de markt te zetten, gebruikt Claeys de website, twitter, Facebook en klassieke 'coldcalling', contact zoeken met bedrijven en vragen of hij zijn product mag komen uitleggen. Die promotie startte midden september. De eerste weken waren echter moeilijk. Tafeltennis is niet de enige sport die na het werk beoefend kan worden. Veel zakenmensen zien elkaar informeel op de fiets. Op de website meetup.com zijn diverse afterwork-sportactiviteiten te vinden. Het grote verschil is dat Fils de la Palette er een bedrijfscompetitie aan verbonden heeft, die beperkt is in de tijd. AD VAN POPPEL