Door het inbouwen van computerchips in bouwspeelgoed voor kinderen willen onderzoekers van het befaamde Amerikaanse MIT-medialaboratorium ( Massachusetts Institute of Technology) een revolutie teweegbrengen in "het leren".
...

Door het inbouwen van computerchips in bouwspeelgoed voor kinderen willen onderzoekers van het befaamde Amerikaanse MIT-medialaboratorium ( Massachusetts Institute of Technology) een revolutie teweegbrengen in "het leren". De professoren Nicholas Negroponte, Seymour Papert en Mitchel Resnick stellen dat zij een nieuwe generatie van speelgoed hebben ontwikkeld, waardoor kinderen begrippen kunnen ontdekken en begrijpen die tot nog toe voorbehouden waren voor universitaire leslokalen. De MIT-ploeg heeft computergestuurde mogelijkheden toegevoegd aan traditioneel speelgoed zoals kralen en Lego-bouwsteentjes. Doel is kinderen kansen bieden als ontwerpers en uitvinders, zodat zij wat leren over de omringende wereld door hun eigen ontdekkingen en experimenten. Zo hebben kinderen in vooronderzoeken de nieuwe MIT-technieken ingeschakeld om eigen robotwezens en zelfs eigen wetenschappelijke instrumenten te creëren. "De nieuwe elektronische bouwstenen vergroten het aantal dingen die kinderen kunnen opbouwen," zegt professor Mitchel Resnick. "Jonge kinderen leren door directe manipulatie en exploratie van de wereld. Met onze nieuwe elektronische bouwstenen kunnen opgroeiende kinderen op een gelijkaardige manier meer ingewikkelde begrippen blijven voortleren."De benadering van MIT staat in scherp contrast met het traditioneel computergebruik in de opvoeding, waar de klemtoon ligt op pc's die informatie aan kinderen verstrekken. De MIT-onderzoekers voeren aan dat de combinatie van de ons omringende wereld met de digitale wereld kan leiden tot een revolutie van het leren. "Talrijke softwareproducten vernauwen de intellectuele horizonten van kinderen in plaats van ze te verbreden", zegt Nicholas Negroponte, medestichter en directeur van het medialaboratorium. De MIT-groep startte reeds in 1984 met het verbinden van computers met speelgoed. Aanvankelijk werden draadjes gebruikt om Lego-bouwsteentjes te verbinden met pc's. Vandaag maakt het medialab gretig gebruik van de fiks gedaalde elektronicaprijzen. Piepkleine computers worden direct in de bouwsteentjes of ander speelgoed gestopt samen met communicatiemogelijkheden, zodat alle speelgoedvoorwerpen met elkaar kunnen "praten".In een studie proberen jonge kinderen de mogelijkheden uit van "digitale kralen" die door MIT zijn vervaardigd. Elke kraal heeft een klein lichtje. Door de kralen op verschillende manieren met elkaar te verbinden, maken de kinderen verschillende dynamische lichtpatronen, en leren zij een belangrijke wetenschappelijk les : hoe patronen kunnen ontstaan uit eenvoudige, lokale interacties.Het nieuwe speelgoed van MIT roeit op tegen de stroom van alleen maar "zwarte doos"-technologieën. "De ondoorzichtigheid van de hedendaagse technologie ondermijnt de drang van kinderen om alsmaar te vragen hoe iets werkt ?" zegt Seymour Papert. "Hoe weten automatische controlesystemen wat zij moeten uitvoeren ? Hoe weet een automatische piloot in een vliegtuig waar hij naartoe moet vliegen ?"Alleen maar zeggen dat die machines geprogrammeerd zijn, doet louter uitschijnen dat programmeren iets mysterieus is. Wanneer men kinderen de gelegenheid biedt om een programma te bouwen en te spelen met de modellen, verwerven zij inzicht en wordt het geheimzinnige opgelost.Bron : MIT Media Lab, 20 november 1997KOUD KUNSTJE Zullen we nu even relativiteitstheorietje spelen ?