In alle stilte bouwen de broers Frank en Peter Vandeputte aan een groep van inmiddels dertien onafhankelijke bedrijven die gespecialiseerd zijn in projectmatige machinebouw. In 2013 nam hun Valtech Group Motus Handling over. Dat bedrijf uit Menen is gespecialiseerd in het ontwerp, de constructie en de integratie van oplossingen die de goederenstroom in industriële bedrijven optimaliseert. "We maken het verschil door onze geïntegreerde aanpak", zegt CEO Frank Vandeputte. "We combineren technologieën en machines om tot complete assemblagelijnen en transport...

In alle stilte bouwen de broers Frank en Peter Vandeputte aan een groep van inmiddels dertien onafhankelijke bedrijven die gespecialiseerd zijn in projectmatige machinebouw. In 2013 nam hun Valtech Group Motus Handling over. Dat bedrijf uit Menen is gespecialiseerd in het ontwerp, de constructie en de integratie van oplossingen die de goederenstroom in industriële bedrijven optimaliseert. "We maken het verschil door onze geïntegreerde aanpak", zegt CEO Frank Vandeputte. "We combineren technologieën en machines om tot complete assemblagelijnen en transportsystemen te komen. Onze klanten zitten vooral in de voedingsindustrie, maar we zijn ook kind aan huis bij bijvoorbeeld Volvo. Onlangs hebben we daar een hoogbouwmagazijn met een nieuwe assemblagelijn verbonden door middel van kettingtransporten, liften, palletcontroles enzovoort." Motus Handling kent al jaren een organische groei, maar het omzetcijfer kreeg vooral in 2017 een boost na de overname van het failliete Soenen. Het Roeselaarse bedrijf produceert zware machines om staalplaten te knippen, te vervormen en te perforeren. Een typisch voorbeeld is een machine om langsliggers - de basis van het chassis - van vrachtwagens op maat te perforeren. Bij de grote vrachtwagenbouwers doet de naam Soenen ongetwijfeld een belletje rinkelen. "Toen het bedrijf failliet ging, hadden we meteen interesse. Maar we hadden een grote voorwaarde: het volledige technische team moest mee de overstap maken. Zonder hen hadden we de overname nooit gedaan", vertelt Frank Vandeputte, die als CEO het roer greep. Met succes, want hij kreeg het bedrijf weer op de rails. "Het verschil tussen 5 procent verlies en 5 procent winst is uiteindelijk niet zo groot. Wij hebben onze eigen bedrijfscultuur bij Soenen binnengebracht en die staat voor no-nonsense, een vlakke structuur en kostenbewustzijn", somt Vandeputte op. De rekrutering van nieuwe mensen vergt heel wat inspanningen. "Grote machinebouwers zoals Vandewiele, LVD en Picanol vissen in dezelfde vijver. Wij hebben als nadeel dat we minder bekend zijn, maar we hebben toch heel wat te bieden aan jonge ingenieurs. In ons bedrijf kunnen ze zich uitleven in zowat alle domeinen: elektriciteit, hydrauliek, mechaniek, pneumatiek, ... We doen dat allemaal. Voor mensen die gepassioneerd zijn door techniek is het hier een echte speeltuin." Frank Vandeputte is ervan overtuigd dat Motus Handling nog maar aan het begin van de groei staat. "Industrie 4.0 staat voor slimme fabrieken die de productie flexibeler maken en daar zijn heel wat logistieke systemen voor nodig", zegt hij. "Daarnaast heeft ook Soenen een mooie toekomst voor zich. Zo zijn we actief op de Indiase vrachtwagenmarkt en die groeit fors. Om onze klanten daar beter te bedienen, werken we aan de oprichting van een lokale vestiging."