Vijf weken na elkaar volgt Kanaal Z enkele managers op de motor door de Ardennen (meer bepaald de driehoek Namen-Luik-Aarlen). Journalist Jeroen Bernaers volgt er Geert van Peteghem (EMC), Evelyne Vreven (International Sales), Marc Lambotte (Unisys), André Duval (Duval-Guillaume) en Gert Verschueren (MaximalDesign), en Steven Vyncke (Belgian Tank Solutions). Stuk voor stuk bedrijfsleiders die er een passie voor motorrijden op nahouden.
...

Vijf weken na elkaar volgt Kanaal Z enkele managers op de motor door de Ardennen (meer bepaald de driehoek Namen-Luik-Aarlen). Journalist Jeroen Bernaers volgt er Geert van Peteghem (EMC), Evelyne Vreven (International Sales), Marc Lambotte (Unisys), André Duval (Duval-Guillaume) en Gert Verschueren (MaximalDesign), en Steven Vyncke (Belgian Tank Solutions). Stuk voor stuk bedrijfsleiders die er een passie voor motorrijden op nahouden. De Ardennenuitzendingen passen in een reeks waarin managers in een ongewone omgeving aan het woord komen. "We hadden al uitzendingen met bedrijfsleiders op boten, in kastelen en in abdijen. Managers op motoren ontbraken nog", vertelt Jeroen Bernaers. Het Office de Promotion du Tourisme in Wallonië stippelde speciaal voor Kanaal Z vijf motorvriendelijke routes uit in de Ardennen. De vijf programma's zijn wel iets anders geworden dan de overige in de reeks. "Het moeilijke tijdens motorrijden, is dat je geen vragen kunt stellen. We reden een uur, stopten dan een kwartier om opnames te maken en klommen vervolgens weer op de machine. Het zijn korte maar intense gesprekken geworden over woon-werkverkeer, mobiliteit, het gebruik van de motor en de bedrijfsactiviteiten." Inherent aan motorrijden, is dat het in groep kan, maar toch een individueel gebeuren blijft. Motorrijders dragen een helm en zijn daardoor afgesloten van de buitenwereld. Communiceren met andere motorrijders beperkt zich meestal tot non-verbale communicatie. Voor de rest is het aan jezelf om te genieten van het rijden en de omgeving. Het heuvelland bezuiden de taalgrens is een favoriete plek voor motorrijders. Verlaat je in de buurt van Namen de autosnelweg en draai je naar de weg die langs de Maas richting Huy loopt, dan bekruipt je ontegenzeggelijk een vakantiegevoel als je de rotsen aan de overzijde ziet. Wat de Ardennen voor motorrijders zo speciaal maken, is de variëteit aan bochtige wegen. Bochtjes pikken, is een van die dingen die motorrijden plezierig maakt. De Ardennen zijn wat dat betreft de speeltuin voor de motard. Ook Jeroen Bernaers herkent dat gevoel. "Er zijn mooie stukken en de wegen liggen er over het algemeen goed bij", zegt hij. "Je krijgt er een vakantiegevoel. Je komt in een andere wereld terecht en je hoeft er niet eens ver voor te rijden." Over mooie stukken gesproken: die zijn er genoeg. Ten zuidoosten van Namen in de omgeving van Mozet en Wierde. Langs de Maas richting Dinant. De weg van Anhée naar Maredsous is goed voor twaalf kilometer bochtenplezier en de abdij is eveneens een populaire pleisterplaats voor motorrijders (op het parkeerterrein zijn zelfs aparte plaatsen voor motoren voorzien). De omgeving van Hastière met een heerlijke S-bocht. Van Huy naar Modave. De vele weggetjes rond Bouillon. Durbuy, Rochefort, La Roche-en-Ardenne. De afzink op de weg Eupen-Malmédy bij Malmédy. De verrassende haarspeldbocht die je voorgeschoteld krijgt als je vanuit Spa richting Luik rijdt en direct na het verlaten van de bebouwde kom links afslaat. Yannic Beckers, directeur van het sms-dienstenbedrijf Paratel, rijdt met zijn MV Brutale liefst alleen rond in de Ardennen. Hij woont er niet al te ver vandaan, wat het makkelijker maakt. "De charme van de Ardennen, dat zijn de bochten. En ook dat er niet zoveel verkeerscamera's zijn. Ik neem overigens liever een dag in de week vrij om samen met vrienden rond te rijden dan in het weekend. Op zondag zijn er veel toeristen en alles rijdt er dan door elkaar: sportmotoren, custom bikes en fietsen. Ik ga meestal eerst binnendoor naar Hannut en dan naar Huy. Van daaruit kan je alle kanten uit. Ik rij al sinds mijn achttiende in de Ardennen. Intussen ben ik 46 en dan ken je de weg wel. We hebben zelfs geen landkaart meer bij." Voor Beckers is het vooral het rijden waar het om draait, niet het natuurschoon. Een dagje rijden is eerder inspannend dan ontspannend. "Ik rijd nooit competitief, maar rijd wel door. Het gaat snel en je moet geconcentreerd zijn. Goed kijken, nagaan ook naar wat de anderen doen. Het gaat om het etaleren van je kunde, al drinken we daarna wel een koffie of een cola op een terrasje. Ik ben altijd blij na een dagje op de motor in de Ardennen. Maar soms is het moeilijk om erheen te gaan en je in je leren pak te hijsen. Je moet nog zoveel andere dingen doen. Er is de sociale druk. De anderen wachten op je." Voor Patrick Janssens (quality controller bij Group Joos) komt een tochtje naar de Ardennen op zijn BMW RT vooral neer op genieten van de omgeving. "Ik ga niet naar de Ardennen om te racen", zegt hij. "Ik rij sportief, maar zoek niet de grenzen van mijn kunnen op. Ik stop ook eens graag om te luisteren naar de stilte. Ik ga voor de rust naar de Ardennen, niet voor de terrasjes. Ik neem soms een broodje en een cola mee en verorber dat op een rotsblok. Rijden we in groep, dan trekken we wel naar een terrasje." Bochten zijn voor Janssens de essentie van de Ardennen. En het is er anders rijden dan in Vlaanderen. "Bij ons is het stoppen en aanschuiven. Je snelheid wordt bepaald door de achterlichten van je voorganger. Dat valt weg in de Ardennen. Daar zijn weinig verkeerslichten en je snelheid bepaal je zelf. Het is louter rijplezier. Je kunt er een uur rijden zonder een voet aan de grond te moeten zetten. En qua natuurschoon mogen de Ardennen er zijn." Patrick Janssens trekt zo'n dertig keer per jaar naar de Ardennen, ook tijdens de weekends. Maar dan neemt de drukte op de Ardense wegen wel toe. "Je moet op zondag niet naar de Vallei van de Samson bij Namen rijden. Op zo'n dagen komt het er op aan de minder bekende wegjes op te zoeken. Ik heb twee jaar geleden een gps-toestel gekocht en dat heeft veel veranderd. Ik heb er een waarmee je zelf routes kunt uitstippelen. Ik amuseer me thuis op de computer met Google Earth, de gps en de stafkaarten van België. Met die drie samen kan je de kleine weggetjes vinden. Vroeger ging ik rijden en 's avonds zocht ik dan thuis op waar ik overal geweest was. Nu bereid ik m'n ritten voor." En voor wie dat te moeilijk is, zijn er nog de kant-en-klare routes. In de boekhandel vind je in het rayon 'reizen' een ruim aanbod 'motorroutes in de Ardennen'. Het blad Motoren & Toerisme biedt gebundelde Ardennentrips. Lannoo en Touring gaven vorig jaar de mooiste motorroutes in boekvorm uit en ook daartussen zaten trips in de Ardennen. Ook De Rouck Geocart heeft nu een speciale, waterbestendige motorkaart (op onscheurbaar papier) uitgebracht met acht ritten, waarvan vier in de Ardennen en Noord-Frankrijk. De routes zijn aangevuld met toeristische informatie. Voor De Rouck Geocart is de motorkaart een nicheproduct. De oplage bedraagt 2000 exemplaren. De logica erachter is dat men de koper meer informatie wil bieden. Frederik Gehot, marketingverantwoordelijke bij De Rouck Geocart: "In het begin deden we alleen maar cartografie, maar de mensen vragen steeds meer bijkomende informatie. Als ze die niet op een kaart vinden, kopen ze gewoon de producten van de concurrentie. De jongste tijd verrijken we onze corebusiness met toerisme en ontspanning." Overigens: ook de buitenlanders hebben de Ardennen ontdekt. Internationale motorbladen geven hun lezers vaak tips over mooie streken waar het goed motorrijden is. De Ardennen staan er steevast bij. En Nederlandse touroperators hebben voor motorrijders speciale meerdaagse Ardennenarrangementen (soms in combinatie met de Eifel en Noord-Frankrijk). (T) Door Ad van Poppel