In 2017 bracht Kawasaki de Z900 op de markt, een viercilinder die verwees naar de eerste vierpitter die het Japanse merk in 1972 had uitgebracht. De motorwereld is sindsdien sterk veranderd. De jongste twee decennia is het segment van de streetfighters gegroeid. Van oorsprong was dat een trend naar uitgeklede supersportmotoren. De fabrikanten hebben die opgepikt, waardoor je meteen een fraai ontworpen streetfighter kon aanschaffen en niet meer zelf met de slijpmachine aan de slag hoefde. De Z900 w...

In 2017 bracht Kawasaki de Z900 op de markt, een viercilinder die verwees naar de eerste vierpitter die het Japanse merk in 1972 had uitgebracht. De motorwereld is sindsdien sterk veranderd. De jongste twee decennia is het segment van de streetfighters gegroeid. Van oorsprong was dat een trend naar uitgeklede supersportmotoren. De fabrikanten hebben die opgepikt, waardoor je meteen een fraai ontworpen streetfighter kon aanschaffen en niet meer zelf met de slijpmachine aan de slag hoefde. De Z900 werd een van de beste verkochte Kawasaki-modellen en is dat met een negende plaats in de top tien nog altijd in België. Waarom is die Kawasaki zo'n gewilde motorfiets? Om te beginnen is er de agressieve look met veel zwart, een gifgroen frame en een klein, scherp gestyled schermpje met ingebouwde koplampen. Daarnaast is er het viercilindermotorblok met een inhoud van 948 cc en een opgegeven vermogen van 125 paarden bij 9500 toeren per minuut. Samen met het strak sturende frame maakt dat van de Z900 een speelmotor. Ten slotte is er de scherpe prijs: nog geen 10.000 euro. Voor het model van 2020 heeft Kawasaki enkele wijzigingen doorgevoerd. Het design is wat actueler en het frame is vernieuwd. De motor heeft tractiecontrole en verschillende rijmodi: sport, road en rain. De zitpositie is vrij sportief. Het blok vraagt erom flink gas te geven. Het is een plezier om de toeren fors te laten opkomen. Het rode gebied begint bij 10.000 toeren en een lichtsignaal geeft aan als in een hogere versnelling moet worden geschakeld. De Z900 ligt stevig op de weg en laat zich gemakkelijk in de bochten gooien. Het blok is vrij trillingsvrij. De snelweg is niet meteen de biotoop van de Z900. Lang rechtdoor rijden met een kruissnelheid van 120 kilometer doet afbreuk aan de capaciteiten van de motor. Bij langzaam verkeer is de zitpositie minder comfortabel. Je zit wat voorover, waardoor er meer druk op de polsen komt. Bij hoge snelheden neemt de rijwind die druk wat weg. De Z900 is dus geen motor voor het woon-werkverkeer. Er is weinig bescherming tegen regen en wind. Lange ritten zijn ook niet ideaal. Op het vrij harde zadel zit je na een uur wat ongemakkelijker. De prijs is nog altijd heel scherp: 9599 euro.