MAAL TWINTIG OP TIEN JAAR.
...

MAAL TWINTIG OP TIEN JAAR.Johan Mussche heeft "het vak van fotograaf" nog geleerd van zijn grootvader Oscar De Buck, die aan het begin van deze eeuw in Scheldewindeke een haast onooglijke fotozaak startte. Later breiden twee van De Bucks zonen ( Georges en Jules) en hun schoonbroer Jerôme Mussche, een verlengstuk aan die handel. Elk had een eigen fotostudio met winkeltje. In 1964, bij de doorbraak van de kleurenfotografie, bundelden de drie heren de krachten in DBM Color (De Buck Mussche Color), een labo voor de ontwikkeling van kleurenfilms. Zestien jaar later, in 1980, komt de tweede generatie aan de macht met de toen 31-jarige Johan Mussche als spelbepalende figuur. DBM Color expandeert, eerst door interne groei (via partnerships met onafhankelijke dealers), later door overnames en nieuwe initiatieven. In 1982 wordt, met de oprichting van een eigen Frans postorderbedrijf ( Extra Film France), een eerste zet gedaan op het buitenlands schaakbord. Daarna volgt een partnership met het Zweedse Extra Film en worden voor het eerst films opgehaald in Nederland. In de tweede helft van de jaren '80 werkt DBM Color zich in de kijker via twee opeenvolgende overnames : het Brusselse Fotronic (invoerder van foto-apparatuur en producent van mini-labs) en het Aalsterse grootlabo Tecnocrome. In 1990 wordt het Zweedse Extra Film, marktleider in Skandinavië, opgeslorpt. In 1991 steken Mussche en Co de Prominvest-portefeuille (uit de GBL-stal) op zak. Prominvest wordt het vehikel voor de beursnotering die later volgt. De inmiddels van DBM Color naar International Photo Group (1991) en Spector Photo Group (1993) "herdoopte" familiale groep uit Wetteren, expandeert in de jaren negentig verder. Eerst wordt de tweede grootste foto-ontwikkelaar op de Franse markt ( Racine) overgenomen (1994), dan de Oostenrijkse nummer één Bilderland (1995). In Zwitserland wordt from scratch gestart met Extra Film Suisse. Tussendoor wordt Spector, onder meer via de inbreng van Lessius en een aantal families, Vlaams verankerd binnen het vehikel Fotoinvest (dat 50,21 % aanhoudt). DBM Color van 1986 (400 miljoen omzet, 60 miljoen cash flow) is op minder dan tien jaar uitgegroeid tot een groep met 8 miljard omzet en 1 miljard aan cash flow.