Het fotofinishingbedrijf Spector, dat vorige week nog bekendmaakte dat het zijn winkelketen Photo Hall van de beurs haalt, start midden deze maand in België een campagne onder het motto 'Spector, de beste service in de sector'. Spector België wil met die campagne vooral de consument bewerken. De merknaam is goed bekend, maar de jongste jaren heeft het bedrijf weinig promotie rechtstreeks voor de con...

Het fotofinishingbedrijf Spector, dat vorige week nog bekendmaakte dat het zijn winkelketen Photo Hall van de beurs haalt, start midden deze maand in België een campagne onder het motto 'Spector, de beste service in de sector'. Spector België wil met die campagne vooral de consument bewerken. De merknaam is goed bekend, maar de jongste jaren heeft het bedrijf weinig promotie rechtstreeks voor de consument gevoerd. "We hebben nu voor een strategie gekozen waarin de klantenkaart die we al hadden een belangrijkere rol zal spelen," aldus Eddy Gansbeke, marketingmanager van Spector België. Houders van een klantenkaart krijgen bij het inleveren van een filmrolletje gratis een nieuwe rol. Bovendien wordt de fotovakhandel niet meer louter als een fotofinishingklant gezien. Spector wil een totaalleverancier zijn. De ontwikkelaar gaat nu ook bepaalde fototoestellen uit zijn voorraad leveren. De fotovakhandel hoeft zo geen stock meer aan te houden en vermindert zijn risico.De grote concurrentie zit in ons land echter niet alleen bij andere finishers die met de vakhandel werken (er zijn 1800 fotovakhandelaren, waarvan 450 bij Spector zijn aangesloten), maar ook bij de grootdistributie. Ketens als Kruidvat en Hema spelen sterk op de prijs per afdruk en die ligt een stuk beneden die van de fotovakhandel. Gansbeke: "Voor die winkels is het afdrukken van foto's gewoon een manier om volk te lokken. Wij willen niet meespelen in het banaliseren van de fotoproducten." De vraag is bovendien of Spector niet in een dalende markt zit, zeker nu digitale fotografie opkomt. Gansbeke is niet bevreesd. "Er zijn studies in Amerika gevoerd die erop wijzen dat het merendeel van de families nu twee soorten toestellen heeft: een analoog en een digitaal. Analoog zal altijd blijven bestaan. De digitale markt groeit exponentieel, maar in absolute cijfers is het aantal nog laag. De overgang zal geleidelijk gebeuren. In 2012 zouden analoog en digitaal op hetzelfde niveau zitten."Overigens is de Belg geen fotofanaat. In de recentste rangschikking van filmverkoop op Europees vlak komt alleen Portugal achter België. "Maar ondanks de komst van digitale fotografie is het aantal verkochte films bij ons niet gedaald. Digitaal voegt eerder toe dan het kannibaliseert."A.v.P. [{ssquf}]