Een zittende economie als de onze heeft nood aan ergonomische stoelen. Dat heeft de Nederlandse firma Savas goed begrepen. Het bedrijf, dat sinds 1979 een vestiging heeft in Leuven, legt zich toe op stoelen die maximaal rekening houden met de rug van elke werknemer die een voertuig bestuurt. "Wij leveren standaardmodellen, maar maken ook stoelen op maat van bepaalde werknemers," zegt Bart Lo-yaerts, die de Belgische verkoopafdeling leidt.
...

Een zittende economie als de onze heeft nood aan ergonomische stoelen. Dat heeft de Nederlandse firma Savas goed begrepen. Het bedrijf, dat sinds 1979 een vestiging heeft in Leuven, legt zich toe op stoelen die maximaal rekening houden met de rug van elke werknemer die een voertuig bestuurt. "Wij leveren standaardmodellen, maar maken ook stoelen op maat van bepaalde werknemers," zegt Bart Lo-yaerts, die de Belgische verkoopafdeling leidt. Vaak krijgt de rug het zwaar te verduren. Heftruckchauffeurs rijden bijvoorbeeld minstens even vaak achteruit als vooruit. Van het voortdurend achteromkijken krijgt meer dan de helft nek- en rugklachten. Savas richtte een halfjaar geleden de joint venture Vibrations@work op, een samenwerkingsverband dat trainingssessies geeft aan ergonomen en preventieadviseurs over de schadelijke gevolgen van trillingen op de chauffeursstoel. "Onze klanten zijn heftruckdealers en verhuurbedrijven. Zij kunnen namelijk aansprakelijk gesteld worden wanneer de werknemers letsels oplopen," aldus Loyaerts. Een van de modellen is de Ergo Viking, een stoel met een rugleuning die de druk op de tussenwervelschijven wegneemt. "Vooral handig voor vrachtwagenchauffeurs die vloeistoffen vervoeren," zegt Bart Loyaerts. "Door het klotsen, krijgt hun rug stevige schokken te verwerken."Bij grotere bedrijven groeit het bewustzijn dat een investering in zo'n stoel zichzelf terugbetaalt. "InBev werkt aan een eigen programma dat de trillingsbelasting controleert," weet Yves Cardon, zaakvoerder van de Leuvense Savas-dochter. "En De Lijn en Volkswagen hebben ook al interesse getoond."Openbaar vervoer is een interessante markt. Savas mocht eerder al 350 zitjes leveren aan de NMBS. Maar grote volumes zijn een probleem. "Voor bestellingen van meer dan duizend stoelen kunnen wij niet opboksen tegen de prijs van de grote fabrikanten," zegt Cardon. "Wij zijn sterk in het componeren van een stoel. Als de klant een speciale vraag heeft, spelen we daar snel op in. Maar grote hoeveelheden zijn niet aan ons besteed."Het bedrijf boekte in 2004 een resultaat van 51.000 euro op een omzet van 1,8 miljoen euro. "We groeien gestaag," zegt Cardon. "Tegelijk zetten we onze eerste stappen in Frankrijk en Groot-Brittannië. En ook in Duitsland starten we met een offensief." Dat heeft al resultaat opgeleverd. Savas mag 700 heftruckstoelen met automatische luchtdrukregeling leveren aan de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Wouter De Broeck