Volkswagen snapte het lang geleden al: er zijn te veel automerken die niet alleen kunnen overleven. Vandaag zitten onder andere ook Audi, Skoda en Seat onder de vleugels van de grote Volkswagen Group en zweren al die merken bij gemeenschappelijke onderdelen. De tweeliter turbodiesel in het vooronder van onze testwagen is dan ook dezelfde als die in de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia. Twee modellen die we niet toevallig noemen: ze zitten net zoals de nieuwe Seat Leon en de Au...

Volkswagen snapte het lang geleden al: er zijn te veel automerken die niet alleen kunnen overleven. Vandaag zitten onder andere ook Audi, Skoda en Seat onder de vleugels van de grote Volkswagen Group en zweren al die merken bij gemeenschappelijke onderdelen. De tweeliter turbodiesel in het vooronder van onze testwagen is dan ook dezelfde als die in de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia. Twee modellen die we niet toevallig noemen: ze zitten net zoals de nieuwe Seat Leon en de Audi A3 in het zogenoemde C-segment. En uiteraard zijn die auto's alle drie gebouwd op hetzelfde platform. De vraag ligt voor de hand: creëert de Volkswagen op die manier geen wurgende interne concurrentie? Niet meteen. De onderliggende filosofie van die strategie is dat al die merken een verschillende identiteit hebben. Audi is een premiumwagen, Volkswagen is degelijkheid met een prijskaartje, Skoda is waar voor uw geld en Seat richt zich op een jonger publiek. De Seat Leon kun je gerust een Spaanse Volkswagen Golf noemen, maar hij zal wel een ander publiek aanspreken. Seat gaf ons niet meteen de meest representatieve versie van de nieuwe Leon mee. De FR-versie is de meest sportieve in het dieselgamma. Dit is niet zozeer een scheurijzer, hoewel een sprintje van nul naar 100 kilometer per uur in minder dan 9 seconden niet mis is. Maar je merkt wel dat de ophanging veeleer sportief is afgesteld zodra je op een wegdek in slechte staat komt, en daar moet je in ons land niet lang naar zoeken. In de gewone versies is de vering dan ook wat meer op comfort toegespitst. Achterin is het nu wel makkelijker zitten, met meer beenruimte dankzij een groei van meer dan 8 centimeter in vergelijking met de vorige Leon. Met de afwerking is Seat de voorbije jaren, net zoals Skoda, veel dichter tot bij de kwaliteitsnormen van Volkswagen gegroeid. Van de nieuwe filosofie om zo weinig mogelijk knoppen en schakelaars in de boordplank te hebben, zijn we geen fan: zowat alles moet via het centrale aanraakscherm worden ingesteld, en voor essentiële dingen zoals de temperatuur is dat niet meteen handig. Geef ons daarvoor maar een banaal draaiknopje.