Een viersterrenservice op een uitzonderlijke ligging. De uiterst chique Parijse spa van Yon-Ka heeft zijn locatie niet toevallig gekozen. Op twee passen van de Grand Epicerie, een van de meest gehypete adressen van de Franse hoofdstad op het vlak van schoonheid & wellness, op een boogscheut van de Conran-shop en de minstens even drukbezochte biomarkt van de boulevard Raspail, een buurt waar u geregeld op de acteur Vincent Lindon of de schrijfster Madeleine Chapsal botst.
...

Een viersterrenservice op een uitzonderlijke ligging. De uiterst chique Parijse spa van Yon-Ka heeft zijn locatie niet toevallig gekozen. Op twee passen van de Grand Epicerie, een van de meest gehypete adressen van de Franse hoofdstad op het vlak van schoonheid & wellness, op een boogscheut van de Conran-shop en de minstens even drukbezochte biomarkt van de boulevard Raspail, een buurt waar u geregeld op de acteur Vincent Lindon of de schrijfster Madeleine Chapsal botst. Van het 'gezond eten' van Raspail naar de weldaden voor het lichaam volgens Yon-Ka, is dat niet gewoon een klein verschil in benaming? Catherine Muhlethaler, die aan het hoofd staat van Yon-Ka: "Natuurlijk gaan natuurlijke voeding en wellness hand in hand. Dit zijn momenten van waarheid, ogenblikken waarop je probeert om de echte waarden terug te vinden." Catherine Muhlethaler, van opleiding schoonheidsspecialiste, nam in de jaren zeventig samen met haar zus Françoise, een biochemicus, het familiebedrijf over dat haar ouders dertig jaar eerder hadden opgericht. Dat was een heel natuurlijke uitdaging voor de meisjes, die waren opgegroeid tussen de reageerbuisjes van de Muhlethaler-laboratoria. "Ik herinner me dat ik als kind mijn vader in zijn eigen dijen zag snijden om de helende eigenschappen van onze etherische oliën te testen," vertelt Catherine. In tegenstelling tot wat u vandaag in de meeste spa's krijgt voorgeschoteld, beperkten schoonheidsbehandelingen zich in de jaren vijftig tot het duo manicure/pedicure. De eerste die de verzorgingscrèmes uit de medische sfeer haalde, was Clarins. Toch blijft ook nu nog de sector van de plastische en herstellende chirurgie een van de meest winstgevende markten voor Yon-Ka. Het Franse bedrijf levert een groot deel van zijn producten aan de academische ziekenhuizen van Bordeaux en Lyon en aan het Saint-Anne-ziekenhuis in Parijs. Een gamma waarbij de patiënten niet alleen mogen rekenen op de doeltreffendheid van de etherische oliën, maar ook kunnen profiteren van hun aroma's. "Het viel niet mee om het beeld van onze producten, die lange tijd alleen maar werden gezien als medicijnen voor de huid, te veranderen," bekent Muhlethaler. "Onze uiterst technische benadering van oliën vormde een handicap in termen van imago, maar onze striktheid heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we er vandaag nog zijn. En geheel autonoom. Yon-Ka is nog steeds een familiebedrijf zonder externe investeerders." De naam Yon-Ka verwijst zowel naar de energie volgens de Aziatische regels ( Yon) als naar de eeuwige ziel volgens het oude Egypte ( Ka). Het bedrijf, dat is in de eerste plaats het hightech laboratorium in Argenteuil, vlakbij Parijs. Chemisch ingenieurs en apothekers vinden er de producten van morgen uit. Dankzij dit team heeft Yon-Ka in de loop der jaren, met behulp van chromatografie en celkweken, zijn etherische oliën weten te perfectioneren. Vandaag realiseert Yon-Ka zijn grootste omzet in Noord-Amerika. Maar dat heeft Catherine Muhlethaler en haar zus er niet van weerhouden om een dochtermaatschappij in Groot-Brittannië en in Zwitserland op te zetten, om vijfhonderd verkooppunten in Frankrijk te hebben en duizenden andere verspreid over de wereld. En het label heeft ook zijn weg gevonden naar de grote hotels, de beauty clinics en de spa's. De eigen spa in hartje Parijs vormt een schril contrast met de stedelijke stress. De ruimten zijn getooid met Starck-stoelen, irissen en bamboescheuten. En vanzelfsprekend kunt u er de beste wellnessbehandelingen krijgen: chromotherapie, balneotherapie en - de specialiteit van het huis - aromamassage met warme en koude stenen. Tijdens al die behandelingen worden natuurlijk de producten van Yon-Ka gebruikt. Na een peeling kunt u gezellig nog wat blijven ontspannen in de tearoom. Een opeenvolging van mozaïekvloeren, stempelmotieven en muren met amberachtige kleuren zorgen voor een intimistische omgeving. Een zen-kader dat volgens de ontwerpers niet al te 'geslachtelijk' mocht zijn. Gelukkig maar, want één op vier vrouwen die zich naar de Parijse spa van Yon-Ka reppen, is tegenwoordig... een man. Antoine MorenoHier valt de stedelijke stress meteen van u af.