Salzburg mikt op de Aziaten omdat de Europese toeristenstroom opdroogt. Mozart is uiteraard de lokvogel.
...

Salzburg mikt op de Aziaten omdat de Europese toeristenstroom opdroogt. Mozart is uiteraard de lokvogel. Voor Mozarts Geburtshaus in de Getreidegasse gaapt een groepje Japanse toeristen. Voor het standbeeld van de componist op de Mozartplatz is het al net zo. Wie in Salzburg rondloopt, kan niet naast de kolonies Japanners kijken hier nog meer dan elders ter wereld. "Niet alleen Japanners", nuanceert Roswitha Holz, woordvoerder van de Fremdenverkehrsbetriebe der Stadt Salzburg. "Uit heel het Verre Oosten boomt het toerisme sinds twee, drie jaar. De markt is reusachtig." Sinds 1994 wordt een 150 miljoen frank dure reclamecampagne in de Zuidoost-Aziatische huiskamers gestraald. Blijkbaar met succes : het aantal Japanse overnachtingen steeg in 1995 met 15 %, terwijl het totale aantal overnachtingen (geen 1,6 miljoen meer) daalde met 5 %. Het aantal Belgen daalt zelfs met een vijfde, ook de andere Europese markten slabakken. "De groei steekt vooral in de overzeese gebieden", beseft Roswitha Holz. Ook al omdat een Aziaat erg veel uitgeeft : gemiddeld 10.000 frank per persoon per etmaal. In een stad als Salzburg na Kaiserstadt Wien de tweede bestemming in Oostenrijk krijgen de toeristen vanzelfsprekend muziek voorgeschoteld. " Sounds of Musik" luidt het motief, met Wolfgang Amadeus Mozart als absolute topper. De componist is nadrukkelijk aanwezig in het stadsbeeld en in producten met alle vormen en maten. Bekers, tassen, onderleggers, T-shirts, likeur, en vooral de vele pralines. Mozart Herzl's Kugeln bijvoorbeeld, gezien in huis Reber op de Alter Markt. Tientallen pralines, verpakt in een mini-vleugelpiano, die via een ingenieus mechanisme zelfs nog fragmenten uit Eine kleine Nachtmusik speelt. Een grootschalige commercialisering van het muziekleven, die geen genade vindt bij haar vele critici, in de eerste plaats Oostenrijkse kunstenaars. Thomas Bernhard vernietigde op z'n geijkte manier deze verkoopstrategie in de gecensureerde roman Die Ursache. Ook Gerard Mortier, baas van de Festspiele, provoceert graag in wat hij één van de grootste provincienesten ter wereld noemt. Al voegt ie er meteen aan toe dat "nergens ter wereld" zo'n goede muzikanten worden gevonden. Want Salzburg blijft een heerlijke stad, waar muziek alomtegenwoordig is. Of het nu de orgelist is in de Kapuzinerkirche op de gelijknamige berg, of het symfonisch orkest van het conservatorium, dat met haar klanken het Furtwänglerpark verrijkt. WOLFGANG RIEPL Een handige formule om met Salzburg kennis te maken is de Salzburg Card. De kaart kost voor een etmaal ongeveer 600 frank en biedt massa's kortingen in musea, restaurants, cafés, hotels, openbaar vervoer,... Te verkrijgen bij : Salzburg Ticket Service, Mozartplatz 5, Salzburg. Tel.0043/662.84.03.15. Het Mozartplein in Salzburg Wolfgang Amadeus is alomtegenwoordig.