BELGAVIA CATERING.
...

BELGAVIA CATERING.Volgens het vakblad Interavia werpen de kleinere spelers een dam op tegen het overwicht van Gate Gourmet en LSG Sky Chefs. Nog voor het einde van het millennium zou een derde wereldwijde speler ontstaan, door het samengaan van kleinere cateraars. "Ach, er is wel een uitwisseling van productontwikkeling, training en technologie. Maar die contacten zijn helemaal niet te vergelijken met de werking van de twee groten. De kleine cateraars liggen veel te verspreid over de wereld, de commerciële structuren verschillen sterk. Bovendien willen we ons niet met iedereen identificeren." Voor Luc Meurrens, gedelegeerd bestuurder van de nv Belgavia Catering, is van een samengaan van kleine cateraars geenszins sprake. Het nummer twee op Zaventem, naast Sabena Catering, nestelde zich in 1970 op de nationale luchthaven. En gedijt daar uitstekend. De 2,5 miljoen "vliegende schotels" zorgden in 1998 voor een marktaandeel van 24%. "Wij profileren ons als een nichespeler. De gemiddelde ordergrootte bedraagt 100 maaltijden. Bij het productieproces komt nauwelijks automatisering kijken. In tegenstelling tot Sabena Catering hebben wij geen hub-klant, waar duizenden passagiers allemaal dezelfde sandwich krijgen." Die nichestrategie uit zich ook in het rijk geschakeerde klantenpallet. Belgavia Catering noteert 35 luchtvaartmaatschappijen in het orderboekje, geen enkele carrier zorgt voor meer dan een tiende van de omzet. "We vermijden druk op de marges door onze flexibele ordergrootte," duidt Chris De Meirsman, directeur van Belgavia Catering. Opvallend is het grote aantal Amerikaanse carriers: American Airlines, Continental Airlines, United Airlines. "Ook onze neutrale positie, onafhankelijk van een luchtvaartmaatschappij, helpt." Op de lijst prijken ook Alitalia, British Airways, British Midland, City Bird, of SAS. "We zijn niet bang van de tendens bij luchtvaartmaatschappijen naar wereldwijde contracten met één cateraar," weerlegt Luc Meurrens. "De carriers zijn daar zelf niet altijd gelukkig mee. De standaarden voor veiligheid en hygiëne liggen geenszins gelijk in al die units. Dat kan ook moeilijk, door de zeer sterke groei in korte tijd." Begin juli sloten de nv AviaPartner, de moedermaatschappij van Belgavia, en Lufthansa Technik AG, een joint venture voor het gezamenlijke onderhoud van vliegtuigen in Zaventem. Loert ook LSG Sky Chefs om de hoek, voor de overname van Belgavia Catering? "Neen, neen, we zijn niet te koop," weerlegt Luc Meurrens met klem. "Het gaat zelfs niet om het geld. Binnen de groep zijn er te veel synergieën, onder meer inzake personeelsbeleid. De gemeenschappelijke klanten zorgen voor een continue aanvulling van activiteiten. We hebben geen strategische partner nodig, want wij hebben geen enkel competitief nadeel tegenover Sabena Catering." Wolfgang Riepl