Ook snoepgoed ontsnapt niet aan toegevoegde functies. Ademverfrissers en suikervrije kauwgom worden traditioneel als het eerste functionele snoepgoed beschouwd. De suikervrije kauwgom positioneert zich steeds meer als een tandverzorgingsproduct of als een ademverfrisser. De ademverfrissers spitsen zich vooral toe op nieuwe productconcepten met sterkere smaken, maar de nadruk blijft liggen op de snelle manier om een frisse adem te krijgen. Zo zijn er de gelcaps (Frisk Liquids, Sportlife Kix), gelatineblaadjes (Papermints, Sportlife) en tubes met muntgel (One- Second).
...

Ook snoepgoed ontsnapt niet aan toegevoegde functies. Ademverfrissers en suikervrije kauwgom worden traditioneel als het eerste functionele snoepgoed beschouwd. De suikervrije kauwgom positioneert zich steeds meer als een tandverzorgingsproduct of als een ademverfrisser. De ademverfrissers spitsen zich vooral toe op nieuwe productconcepten met sterkere smaken, maar de nadruk blijft liggen op de snelle manier om een frisse adem te krijgen. Zo zijn er de gelcaps (Frisk Liquids, Sportlife Kix), gelatineblaadjes (Papermints, Sportlife) en tubes met muntgel (One- Second). Dills Digestive Mints ging enkele jaren geleden een stapje verder dan de suikervrije en verfrissende eigenschappen. Het Belgische bedrijf Dills ontwikkelde muntjes met kruiden die de spijsvertering na een maaltijd helpen. "Dills Digestive Mints worden gemaakt op basis van essentiële oliën uit onder meer koriander, kruidnagel, angelica, citroen en bittere sinaasappelschil," vertelt Luk Morren, managing director van Dills. "Die ingrediënten zijn in de homeopathie algemeen bekend voor hun spijsverteringsbevorderende eigenschappen."Bij de ontwikkeling van de muntjes vertrok het bedrijf van twee uitgangspunten. "We wilden in de eerste plaats functioneel snoepgoed op de markt brengen dat verschilde van wat al op de markt aanwezig was, zoals de ademverfrissers en keelpastilles," zegt Luk Morren. "De digestieve eigenschap was duidelijk een nichemarkt."Daarnaast probeerde Dills ook in te spelen op het jachtige leven. "Een drukke agenda en onregelmatige uren vragen een voortdurend aanpassingsvermogen," stelt Morren. "Een neveneffect van die levensstijl is een onregelmatig eetpatroon. Na de maaltijd, wat toch een sociaal gebeuren is, is het niet evident om Rennies boven te halen. Daarom ontwikkelden we een muntje dat de spijsvertering optimaal houdt, zonder dat je naar medicijnen moet grijpen."Dills is niet te vinden bij de apotheker, wel in krantenwinkels, tankstations, kruideniers en supermarkten. "Dills is vooral een lekker en zacht verfrissend snoepje, dat ook een heilzame werking op de spijsvertering heeft," verduidelijkt Morren. "Wanneer we de functionaliteit nog verhogen, worden we als een over the counter-product of een medicijn beschouwd. Dat willen we zeker vermijden. Anders kom je in een heel andere categorie terecht en een andere wetgeving. Dills blijft gecatalogiseerd binnen de zoetwaren. We zullen bijvoorbeeld niet actief claimen dat je door Dills geneest." Morren vergelijkt zijn muntjes met Actimel van Danone of bo- ters met bepaalde functionaliteiten. De claims die op het doosje gebruikt worden, verschillen van land tot land al naargelang van de lokale wetgeving. In de meeste landen is digestive een algemeen aanvaarde term voor iets lekkers na de maaltijd dat de spijsvertering bevordert. "Net zoals cognac of whisky," zegt Luk Morren. In Nederland gaat de claim iets verder. Bij onze noorderburen wordt Digestive Mints ondersteund door "voor een betere spijsvertering", terwijl in België en Frankrijk het meer neutrale "maakt de dingen verteerbaar" gebruikt wordt.