Wat is het probleem? Toen Christophe Mangez nog keyaccountmanager bij de groep Mars was, zag hij hoelang het duurde voor franchisenemers producten in hun gamma opnamen nadat Carrefour of Delhaize had beslist een product in te kopen. "De franchisenemers hebben een zekere autonomie en de inkoopcentrale kan hen niet dwingen nieuwe producten onmiddellijk te bestellen", zegt hij. "Hebben ze geen ruimte in de rekke...

Wat is het probleem? Toen Christophe Mangez nog keyaccountmanager bij de groep Mars was, zag hij hoelang het duurde voor franchisenemers producten in hun gamma opnamen nadat Carrefour of Delhaize had beslist een product in te kopen. "De franchisenemers hebben een zekere autonomie en de inkoopcentrale kan hen niet dwingen nieuwe producten onmiddellijk te bestellen", zegt hij. "Hebben ze geen ruimte in de rekken, dan wachten ze vaak af. Bovendien is de informatie die ze krijgen over de nieuwe producten niet altijd even helder." Wat doet Shelvin? Samen met Guillaume Vankeerberghen lanceerde Mangez Shelvin, een app die zelfstandigen vergoedt als ze nieuwe producten snel in hun verkooppunt aanbieden. Via die app krijgen de partnerwinkels op maandag een lijst met de nieuwe producten, samen met een omschrijving, een foto en een refertenummer of een streepjescode om ze te bestellen. Die lijst blijft veertien dagen beschikbaar. In die periode kunnen de franchisenemers de producten bestellen bij hun inkoopcentrale. Wat is het verdienmodel? Telkens als een nieuw product in het assortiment van een winkel wordt opgenomen, betaalt de leverancier aan Shelvin een bepaald bedrag. Een deel wordt aan de franchisenemer uitgekeerd. Die moet een foto van het product met een prijsetiket als bewijs leveren. Welke rol spelen vertegenwoordigers? Na veertien dagen stuurt Shelvin een verslag naar zijn leveranciers. Daarin kunnen ze lezen welke handelszaken hun nieuwe producten hebben besteld. "Ze kunnen hun vertegenwoordigers dan sturen naar de verkooppunten waar hun producten nog niet in de rekken liggen", verduidelijkt Christophe Mangez. Wie gebruikt Shelvin? Shelvin is al in gebruik in 200 Carrefour Market-vestigingen en is er een deal met de Franse distributeur om de app begin 2020 te gebruiken in alle Express-buurtwinkels. "We onderhandelen ook met een andere keten", zegt Christophe Mangez. Aan de leverancierszijde werkt de start-up al samen met zwaargewichten in de voedingsindustrie, zoals Mars. Al is het de bedoeling ook samen te werken met kmo's.