De staatsrederij RMT kan overleven dankzij een nieuwe prins Filip. Een snelle.
...

De staatsrederij RMT kan overleven dankzij een nieuwe prins Filip. Een snelle.Wordt de Prins Filip, het vlaggenschip van de Oostendse RMT ( Regie voor Maritiem Transport) verkocht ? Moet de veerboot baan ruimen voor een HST van de zee, een fast ferry ? De op 27 oktober 1995 door de federale regering aangetrokken crisismanager Ivo Radelet laat die mogelijkheid open. In een eerste tussentijds rapport laat Radelet alvast weten dat enkel de fast ferry's, de snelle schepen, de RMT kunnen redden. Pas binnen enkele weken wanneer zijn eindrapport er is zal blijken hoe de toekomst van de 1750 personeelsleden 1300 bij RMT, 450 bij catering-maatschappij Wagons-Lits er uitziet. Intussen gelooft Radelet wel in het voortbestaan van de rederij. Maar dan moet het wel anders. De klad zit erin sinds de jaren zeventig en de grotere zelfstandigheid (1972) heeft weinig geholpen, evenmin als de samenwerking met achtereenvolgens British Rail, Thoresen, P&O en, tot vandaag, Sally Lines. In 1983 kreeg RMT, bij wet, een leningplafond van 12 miljard van de regering ; goed voor drie nieuwe schepen. Het werd er één : de Prins Filip ; de rest werd gebruikt om het bedrijf in stand te houden. Vandaag zou de schuld van RMT het plafond van 12 miljard zo goed als bereikt hebben. Dus moet Radelet orde op zaken stellen. Geen makkelijke opdracht, vooral omdat het marktaandeel van RMT in de volledige Kanaaltrafiek is geslonken tot amper 5,1 %. Radelet zegt vandaag weinig over de juridische en financiële toekomst van RMT. Blijft de overheid aandeelhouder ? Wordt RMT volledig privaat ? Wordt de Prins Filip verkocht ? Wel zou er al onderhandeld worden met kandidaat-overnemers én wordt gewerkt aan een sociaal begeleidingsplan voor het personeel. Duidelijk is ook dat de toekomst van RMT ligt bij het passagiersvervoer, niet in de vrachttrafiek.Maar dan wel mits de aankoop van enkele moderne fast ferry's, reuze speedboten die de integrale reistijd van Eurostar die vanuit Brussel zowat na 4 uur Londen bereikt kunnen benaderen. Die moderne fast ferry's zijn in niets meer te vergelijken met de twee Oostendse draagvleugelboten, de Jetfoils. De nieuwste types hebben een dubbele of catamaran-romp en kunnen zowel passagiers als auto's meenemen. Eén fast ferry kan twee traditionele overzetboten vervangen, verbruikt veel minder én heeft maar 26 man personeel nodig, een overzetboot 100. Dat de catamaran de toekomst moet verzekeren van de Oostendse RMT, zullen ze bij het intussen failliete Oostendse Polyship, constructeur van gelijksoortige catamarans, graag horen. PRINS FILIP (RMT) Plaats ruimen voor snelle schepen ?