Als het van moederbedrijf DaimlerChrysler afhangt, zijn de Smart-stadswagentjes binnenkort ook verkrijgbaar in het distributienet van Mercedes. "We zoeken Mercedes-verdelers, die in aparte toonzalen ook de Smart willen verkopen," zegt Eric Hereman, de kersverse topman van Smart in België.
...

Als het van moederbedrijf DaimlerChrysler afhangt, zijn de Smart-stadswagentjes binnenkort ook verkrijgbaar in het distributienet van Mercedes. "We zoeken Mercedes-verdelers, die in aparte toonzalen ook de Smart willen verkopen," zegt Eric Hereman, de kersverse topman van Smart in België. Totnogtoe waren drie Smart-centers verantwoordelijk voor de verkoop en de invoer van de eigenzinnige autootjes. Verschillende privé-investeerders - respectievelijk Mannès in Jezus-Eik, Van Steen en Sollie in joint venture in Aartselaar en verschillende privé-partners voor het Luikse distributiecentrum - investeerden tussen de 80 en de 100 miljoen frank in een showroom (de Smart-toren), maar zagen de verkoop sterk onder de verwachtingen blijven. Mercedes en Swatch, de oorspronkelijke partners in het project, gewaagden bij de lancering in 1996 nog van een jaarlijkse verkoop van 200.000 auto's. Op de recentste jaarvergadering van DaimlerChrysler - dat de aandelen van Swatch in november 1998 overnam - stelde topman Jürgen Schrempp 30.000 auto's voorop als de overlevingsdrempel. In België, waar sinds de lancering een 600-tal Smarts zijn verkocht, zijn de verkoopverwachtingen bijgesteld van 3200 naar 2400 auto's. Maar dat betekent nog minstens een verdubbeling van de huidige verkoop. Hereman: "De synergie-effecten en de hogere marktpenetratie die Mercedes ons kan bieden, brengen ons dichter bij de klanten en maken die doelstellingen mogelijk."DaimlerChrysler België hoopt overigens niet alleen aan particuliere klanten te verkopen, maar ook aan Mercedes-verdelers, die het stadsautootje als vervangwagen aan hun klanten willen aanbieden. "Zo verhogen we de visibiliteit van de Smart," meent hij. "En dat is belangrijk als we de verkoop willen aanzwengelen."Minder opgezet met de plannen van het moederbedrijf zijn de drie onafhankelijke invoerders, die hun grote investeringen nu met een slinkende marge moeten afbetalen. De directeuren van het Antwerpse en Brusselse Smart-center waren niet bereikbaar voor commentaar. Hun woordvoerders verwezen naar Mercedes, waar Hereman de impact van de gewijzigde distributiestrategie minimaliseert: "De Mercedes-verdelers zullen hun wagens bij de invoerders bestellen. Dat die een deel van hun marge moeten afstaan, zal door de verhoging van het verkoopvolume worden gecompenseerd," meent hij.