S mart is al sinds 1998 op de Belgische markt verkrijgbaar. Maar pas sinds vorig jaar komt de verkoop van het futuristisch ogende ministadsautootje op kruissnelheid. Blijkbaar raken meer en meer mensen er toch van overtuigd dat dit wagentje een hele reeks kwaliteiten bezit. Zeg nu zelf: rijden terwijl anderen stilstaan is een belangrijke troef, niet?
...

S mart is al sinds 1998 op de Belgische markt verkrijgbaar. Maar pas sinds vorig jaar komt de verkoop van het futuristisch ogende ministadsautootje op kruissnelheid. Blijkbaar raken meer en meer mensen er toch van overtuigd dat dit wagentje een hele reeks kwaliteiten bezit. Zeg nu zelf: rijden terwijl anderen stilstaan is een belangrijke troef, niet? De Smart Brabus, die onlangs werd gelanceerd, heeft als meerwaarde dat je dankzij de tuning van Brabus ook nog dynamisch rijplezier aan het autootje kunt beleven. Een ander verschil met de 'gewone' Smart is het interieur: zo krijgt de Smart & Pulse een sportieve uitrusting mee, terwijl de Smart & Passion een interieur heeft dat meer op comfort is afgestemd. Bij de Brabus Coupé en Brabus Cabrio beschikt de bestuurder over meer vermogen. Ook de wegligging werd verfijnd. Zowel de voor- als achterbanden zijn breder dan op de gewone Smart-versies en ook de ophanging en de demping werden aangepast. Het koetswerk van de Smart Brabus is uitgerust met zijschorten, brede wielkasten en een dubbele uitlaat achteraan. Wij hebben de indruk dat ook de sequentieel bedienbare zestrapsautomaat werd verfijnd, maar daarover kregen we van de fabrikant geen uitsluitsel. Wanneer er volautomatisch wordt gereden, voel je als bestuurder wel kleine schokjes zodra de automaat naar een andere verhouding schakelt. Vandaar dat wij liever de automaat manueel bedienen, hetzij van op het stuur, hetzij via de schakelpook. Het is even wennen aan het 'gedrag' van de automaat, maar zodra je de werking ervan onder de knie hebt, kan je schokvrij schakelen en beleef je een bijna sportief rijplezier aan de nieuwe Smart Brabus. Tijdens onze testritten reden we alleen volautomatisch toen we ons op de autosnelweg bevonden. Het rijcomfort in de Smart Brabus is dan optimaal, rekening houdend met de zeer korte wielbasis van het autootje (1,81 meter). Op een slecht wegdek is het wel even oppassen geblazen. Pas je de rijstijl niet aan de toestand van het wegdek aan, dan heeft de achtertrein soms de neiging om uit te breken. Eveneens een normaal verschijnsel gezien de afmetingen van het wagentje.De Smart mag dan al in de eerste plaats een stadsautootje zijn, hij is ook goed bruikbaar om tochtjes naar zee of de Ardennen te maken. Vuistregel is dan wel dat je zoveel mogelijk de snelwegen vermijdt. Vooral s' zomers is de Smart Brabus Cabrio een knap tourautootje waaraan dynamische chauffeurs en hun partner veel rijplezier zullen beleven.Patrick op de Beeck [{ssquf}]