Heel wat steden hebben de ambitie te evolueren naar slimme steden, via een mix van informatietechnologie, open data en het internet der dingen, waardoor allerlei objecten via sensoren met het internet worden verbonden. In die context installeerde het Oostendse iArrow onlangs zijn eerste dubbelzijdige led-pijlen in Middelkerke. Die innovatieve wegwijzers kunnen 360 graden draaien en tonen informatie voor bewoner...

Heel wat steden hebben de ambitie te evolueren naar slimme steden, via een mix van informatietechnologie, open data en het internet der dingen, waardoor allerlei objecten via sensoren met het internet worden verbonden. In die context installeerde het Oostendse iArrow onlangs zijn eerste dubbelzijdige led-pijlen in Middelkerke. Die innovatieve wegwijzers kunnen 360 graden draaien en tonen informatie voor bewoners en bezoekers. De bovenste pijl toont stedelijke info, bijvoorbeeld over musea of toeristische activiteiten. Op de onderste pijl krijgen lokale handelaars de kans zichzelf te tonen. "De digitale wegwijzers maken gebruik van geolocatie om de afstand en de tijd naar een bepaald doel weer te geven", legt zaakvoerder Geert Simoen uit. "Ze kunnen zelfs gelinkt worden aan de eigen app van een stad. Zo kan een toerist op zijn smartphone een bestemming of een traject kiezen. Wanneer hij de slimme pijl nadert, toont die waar hij precies naartoe moet. Ook de dienstregelingen van treinen, bussen en trams kunnen realtime getoond worden. Al die mogelijkheden komen de beleving in de stad ten goede." Door de participatie van de lokale handelaars kan iArrow het systeem gratis aanbieden aan gemeentebesturen. "Momenteel staan er enkel palen in Middelkerke, maar het is onze ambitie in de komende jaren in heel wat Belgische en Nederlandse centrumsteden aanwezig te zijn", zegt Simoen. "Deze vorm van digitale signalisatie kan gemeentes dynamiseren. Uiteraard is het de bedoeling te luisteren naar de behoeften en wensen die in elke stad leven en functies op maat te integreren." iArrow is een kleinschalige bvba. Externe investeerders zijn er voorlopig niet. De digitale wegwijzers worden ontwikkeld door het Franse bedrijf Charvet, maar samen met het onderzoekscentrum imec en enkele andere partijen bedenkt de Oostendse start-up nieuwe toepassingen. Geert Simoen laat zich ook bijstaan door freelancers voor de uitwerking van de IT. De plaatsing van de signalisatie gebeurt door gespecialiseerde firma's.