Van producent tot kassa

Meer en meer moderetailers gebruiken RFID-technologie in hun logistieke keten. Grote namen zoals Inditex, H&M, Decathlon en C&A kiezen voor de slimme identificatietechnologie om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. 2016 wordt volgens Kris Broos, Europees projectmanager RFID bij het Amerikaanse Checkpoint Systems, het jaar van de doorbraak van radiofrequentie-identificatie. RFID gebruikt radiogolven om de elektronische gegevens op de met chips uitgeruste etiketten (de zogenoemde tags) over te dragen. Met scanapparatuur kan de informatie gelezen worden. Het voordeel van RFID tegenover barc...

Meer en meer moderetailers gebruiken RFID-technologie in hun logistieke keten. Grote namen zoals Inditex, H&M, Decathlon en C&A kiezen voor de slimme identificatietechnologie om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. 2016 wordt volgens Kris Broos, Europees projectmanager RFID bij het Amerikaanse Checkpoint Systems, het jaar van de doorbraak van radiofrequentie-identificatie. RFID gebruikt radiogolven om de elektronische gegevens op de met chips uitgeruste etiketten (de zogenoemde tags) over te dragen. Met scanapparatuur kan de informatie gelezen worden. Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten. Nadeel is dat de technologie minder performant kan werken in omgevingen met veel water of metaal, en dat de tags duurder zijn dan de klassieke barcodelabels. "Al is er op dat vlak een enorme evolutie geweest", zegt Kris Broos. Hij is sinds het einde van de jaren negentig actief in de sector. "In 1999 kostte een tag tot 2 euro per stuk. Vandaag is dat minder dan tien cent. Dat is een heel belangrijke factor in de doorbraak van de technologie. De prijs is geen obstakel meer. Ook op een product van 3 euro kan nu een tag." Broos ziet verschillende krachten die de groeiende vraag naar RFID-technologie in de moderetail stuwen. "Retailers willen meer verkopen door RFID in de winkels te brengen. De Nosbos - not on shelf but on stock - moet immers zo laag mogelijk zijn. Als een klant de winkel binnenkomt en zijn favoriete jeansbroek is niet beschikbaar in zijn maat, dan is die klant weer weg. Het gaat erom de winkels zo snel mogelijk aan te vullen." Met RFID-technologie kunnen winkelmanagers hun doorlooptijden versnellen. Als je de voorraad sneller kan beheren, kan je de winkel ook vlugger aanvullen en dat komt de verkoop ten goede. Een andere reden waarom moderetailers investeren in de identificatietechnologie is om kosten te besparen in de logistieke keten. "Onze klanten willen lagere behandelingskosten voor het beheer van het proces vanaf de producent tot aan de consument in de winkel. Met RFID kan je de efficiëntie in de keten verhogen en de kosten doen dalen. Dat is een belangrijke trend in de markt", stelt Kris Broos. Hij begeleidde al een pak RFID-projecten bij Europese klanten. "De grote spelers zien de voordelen van de technologie. Ze zijn allemaal begonnen met kleine testprojecten en nu spenderen ze enorme budgetten om hun RFID-processen verder uit te rollen, omdat de terugverdientijd aanvaardbaar is. Ook de kleinere retailers komen nu in beeld." Ook Belgische retailers investeren in RFID-technologie in hun volledige logistieke keten. "RFID vindt in de retail een goede ingang omdat het rendeert in de logistieke keten. We zijn over dat punt heen, de vraag is nu hoe het kan tegen de laagst mogelijke prijs", stelt Broos. Hij ziet de RFID-markt exponentieel groeien. "Vorig jaar zijn er wereldwijd 3,6 miljard kledingstukken getagd met RFID, en er is een trend om dit tegen 2018 te verdubbelen." KURT DE CAT