Hyundai heeft het slim gespeeld met de Ioniq. Nadat de Zuid-Koreaanse constructeur al de hybride en de volledig elektrische versie had gelanceerd, parkeert hij nu ook een plug-in van de Ioniq in de showroom. Met hetzelfde model biedt Hyundai dus alle mogelijkheden voor wie deels of volledig elektrisch wil rijden. Daarmee doet het beter dan Toyota, dat met zijn Prius misschien wel pionierde in het domein van de hybride auto (die een benzine- en een elektromotor...

Hyundai heeft het slim gespeeld met de Ioniq. Nadat de Zuid-Koreaanse constructeur al de hybride en de volledig elektrische versie had gelanceerd, parkeert hij nu ook een plug-in van de Ioniq in de showroom. Met hetzelfde model biedt Hyundai dus alle mogelijkheden voor wie deels of volledig elektrisch wil rijden. Daarmee doet het beter dan Toyota, dat met zijn Prius misschien wel pionierde in het domein van de hybride auto (die een benzine- en een elektromotor combineert) en ook een plug-inversie van dat model heeft, maar nog altijd geen volledig elektrische versie. De vergelijking met de Prius is niet lukraak gekozen. Op de perspresentatie van de Ioniq-plug-in werd geregeld verwezen naar het Japanse model, zowel impliciet als expliciet. Dat is normaal. De Prius-plug-in is de meest rechtstreekse concurrent van de nieuwe Ioniq. Maar Toyota laat zich op een aantal terreinen toch wel aftroeven door Hyundai. Zo is de Ioniq, met een bijna identiek concept, meer dan 7000 euro goedkoper en krijg je voor de scherpe prijs van 33.999 euro al een bijna compleet uitgeruste versie. We apprecieerden de automatische versnellingsbak van de Ioniq, die in tegenstelling tot de Prius niet van het CVT-type is. Zonder in een lange technische uitleg te vervallen: een CVT-transmissie heeft een soort koffiemoleneffect, waarbij de inspanning van de motor niet altijd synchroon blijft met de acceleratie van de auto. Heb je geen affiniteit met autorijden, dan struikel je daar niet over. Anders kan het voor een gruwelijk onlogisch rijgevoel zorgen. De Ioniq-plug-in is ook flink goedkoper dan andere concurrenten, zoals de Golf 1.4 GTe en de BMW 225 Xe. Maar het rijgedrag zit een niveau onder die Europeanen: de Ioniq is niet meteen de meest dynamische auto. Wel is de wagen zuinig. De Ioniq-plug-in kan in reële omstandigheden, dus zonder constant met ingehouden adem te rijden, makkelijk rond de 5 liter blijven, tenzij je hem natuurlijk als een voorbeeldige huisvader telkens oplaadt vooraleer je vertrekt. We raakten tijdens onze test puur op elektriciteit net geen 50 kilometer ver. Rijd je de resterende 50 kilometer vol in gewone hybride modus, dan kun je makkelijk gemiddeld om en bij de 3 liter of zelfs minder verbruiken. Inderdaad: perfect om te pendelen als je minder dan 100 kilometer per dag rijdt. JO BOSSUYT