Slechte service biedt kansen aan oplichters

© Getty Images

De bankenkoepel Febelfin waarschuwt voor kluisrekeningfraude en bankkaart-phishing. De oplichters sturen berichten, bellen of komen aan huis om zogenaamd een probleem op te lossen en troggelen met een smoes de codes van klanten af. De oplichters gaan steeds professioneler te werk. Ze bellen bijvoorbeeld met het nummer van het bankkantoor.

Febelfin benadrukt: “De bank zal nooit om jouw persoonlijke bankcodes vragen en je nooit per telefoon, e-mail, sms of sociale media adviseren om geld naar een rekening van derden over te maken. Je bankier zal nooit aan huis komen om je bankkaart of codes op te halen, of om betalingsproblemen op te lossen.”

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) vindt dat de banken ook boter op hun hoofd hebben, omdat ze steeds meer kantoren sluiten en slechter bereikbaar zijn. Ze dringt aan op preventieve maatregelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content