Langs de druk bereden Belgische snelwegen zijn amper hotels te vinden. Volgens de website LangsDeSnelweg.eu zijn er in Vlaanderen vijf snelweghotels. Wallonië doet beter, zij het niet spectaculair. Het contrast met de buurlanden is groot. Nederland heeft zijn bekende Van der Valk-hotels, Frankrijk pakt over het hele land uit met een uitgebreid aanbod en ook in Duitsland kunnen chauffeurs bij zowat elke afrit zo goed als meteen inchecken.
...

Langs de druk bereden Belgische snelwegen zijn amper hotels te vinden. Volgens de website LangsDeSnelweg.eu zijn er in Vlaanderen vijf snelweghotels. Wallonië doet beter, zij het niet spectaculair. Het contrast met de buurlanden is groot. Nederland heeft zijn bekende Van der Valk-hotels, Frankrijk pakt over het hele land uit met een uitgebreid aanbod en ook in Duitsland kunnen chauffeurs bij zowat elke afrit zo goed als meteen inchecken. Nochtans wordt langs onze autosnelwegen zwaar geïnvesteerd in nieuwe tankstations en rustpunten. Grote benzinemerken sparen kosten noch moeite om van hun aanbod een innovatieve en soms zelfs architectonische blikvanger te maken. Als dat kan voor parkings en benzinestations, dan zou er toch ook een markt moeten zijn voor een kwalitatief hotelaanbod dicht bij de snelweg? "De toestand in België is historisch gegroeid", zegt Thomas Lecluse, deve-lopmentmanager bij de Gentse projectontwikkelaar Bricks & Leisure Vastgoed. "Vlaanderen is dichtbevolkt en de centrumsteden liggen ook nog eens dicht bij elkaar. Voor een overnachting in een hotel hoef je met andere woorden nooit ver te zoeken. Maar je kunt de zaken ook omdraaien: in tijden van efficiëntie en drukke agenda's kunnen hotels aan de afrit een meerwaarde zijn." Bricks & Leisure Vastgoed is vastberaden in dat gat in de markt te springen. Het eerste doel ligt langs de E40, ter hoogte van het Total-tankstation in Jabbeke. Bricks & Leisure heeft er grond beschikbaar en heeft de vergunningen op zak om in 2016 te beginnen met de bouw van een nieuw hotel met zo'n tachtig kamers. "Wij zijn niet aan ons proefstuk toe", zegt Thomas Lecluse. "In Zeebrugge, De Panne en Waver werken we al samen met de Franse Accor Group, in Spa met Radisson Blu en in Oostende met Ramada. In Jabbeke gaan we opnieuw in zee met Accor. Het wordt een Ibis Budget Hotel. Wij ontwikkelen het project, en zullen ook de uitbating voor onze rekening nemen. Daarvoor sluiten we een franchisecontract met Accor. We mikken op een doelgroep van toeristen, zakenlui en vrachtwagenchauffeurs. Studies tonen aan dat hotels zeer rendabel zijn in zones waar meer dan 20.000 voertuigen per dag voorbij komen. Op de belangrijkste Vlaamse verkeersassen is dat zelfs buiten de vakantieperiodes het geval." Er is behoefte aan dit soort hotels, zegt Thomas Lecluse. "Het toerisme in België zit in de lift. Brugge gaat in de richting van 2 miljoen overnachtingen per jaar. In Brussel, Antwerpen of Wallonië merk je dezelfde stijgende trend. Het is dus een kwestie van op de vraag in te spelen. En dan hebben we het nog niet eens over het toenemende zakelijk verkeer. Daar zijn de autosnelwegen met hun monsterfiles het levende bewijs van." Het hotel in Jabbeke vergt een investering van 8 miljoen euro. Die doet Bricks & Leisure met eigen middelen, en via een formule van 'kamers te koop'. Beleggers kopen een kamer, mogen die zelf gebruiken en ze laten verhuren. "Het is een formule die werkt", zegt Thomas Lecluse. Behalve in West-Vlaanderen ziet Bricks & Leisure ook opportuniteiten voor nieuwe snelweghotels in Antwerpen en Limburg. Daar doet het nu de prospectie voor. Karel Cambien