Ooit hadden de Japanse keizerlijke familie en enkele Europese gekroonde families steevast een Skoda in hun wagenpark. Vandaag wordt de Skoda in veel voormalige Oostbloklanden nog steeds als een luxeauto beschouwd, een wagen die dan ook door een chauffeur wordt bestuurd. Zover zijn we hier nog niet: de gemiddelde Belg én de leasingmaatschappijen hebben nog steeds te weinig oog voor de kwaliteit van de auto en houden vast aan het zogezegde 'gebrek aan imago'. Ten onrechte, zo toont de Skoda Superb ...

Ooit hadden de Japanse keizerlijke familie en enkele Europese gekroonde families steevast een Skoda in hun wagenpark. Vandaag wordt de Skoda in veel voormalige Oostbloklanden nog steeds als een luxeauto beschouwd, een wagen die dan ook door een chauffeur wordt bestuurd. Zover zijn we hier nog niet: de gemiddelde Belg én de leasingmaatschappijen hebben nog steeds te weinig oog voor de kwaliteit van de auto en houden vast aan het zogezegde 'gebrek aan imago'. Ten onrechte, zo toont de Skoda Superb aan. De Superb wordt geproduceerd op de vloerplaat van Volkswagen Passat. De Skoda is wel 10 cm langer dan de Passat en heeft ook een 10 cm langere wielbasis. Dat resulteert in een zeer ruim interieur (vooral achterin). Ook het design van de nieuwe Skoda werpt knipoogjes naar de Passat. Typisch 'Passat' bijvoorbeeld zijn de voorste lichtblokken en de derde zijruit in het achterportier. Karakteristiek voor Skoda dan weer zijn het radiatorrooster, het V-profiel op de motorkap en de stijlvol afgewerkte achterlichtblokken. Opvallend is ook dat de achterportieren veel groter zijn dan die van de Passat, iets wat het in- en uitstappen flink vergemakkelijkt. Een originele optie - een primeur op de markt - bevindt zich in de rugleuning van de voorste passagierszetel van de Superb Elégance: als die zetel vrij is, kan het centrale gedeelte van de achterkant van de zetel horizontaal worden uitgeklapt; de achterpassagier rechts beschikt dan over een comfortabele beensteun. De bedieningsorganen voor de elektrisch verstelbare voorzetel bevinden zich in de uitklapbare achterste armsteun. Een andere onvervalste Skoda-primeur is de verlichting van de deurgrepen die - net zoals de dashboardverlichting en de diffuse binnenverlichting - gaat branden bij het inschakelen van de koplampen. Opnieuw een comfortverhogende innovatie. De Skoda Superb is leverbaar in drie uitrustingsniveaus. De Classic (vanaf 21.000 euro) en Comfort horen thuis in het middensegment van de middenklasse. De Elégance situeert zich eerder in het hogere-middenklassesegment. Daarnaast kunt u kiezen uit drie benzinemotoren en twee dieselkrachtbronnen. Benzinemotoren: 2.0 (115 pk; verbruik: 8,4 l/100 km; topsnelheid: 197 km/u), 1.8 T (150 pk; verbruik: 8,3 l/100 km; topsnelheid: 216 km/u) en een royale 2.8 V6 (195 pk; verbruik: 9,9 l/100 km; topsnelheid: 237 km/u). Dieselkrachtbronnen: 1.9 TDI (130 pk; verbruik: 5,7 l/100 km; topsnelheid: 205 km/u) en 2.5 V6 TDI (150 pk; verbruik: 7 l/100 km; topsnelheid: 219 km/u). Alle Superb-motoren zijn in de lengterichting, voor de vooras geplaatst. De vooras wordt dus optimaal belast, wat zorgt voor een uitstekende grip op de baan. Patrick op de Beeck [{ssquf}]