Neen, van dit tuig rijden er niet veel rond op de Belgische wegen. In de jaarverkoop van Skoda is de Superb, het topmodel van het Tsjechische merk, goed voor 5 à 6 procent. Concreet: een 250-tal exemplaren. En binnen dat model is de 2.5 Tdi eigenlijk een niche. Je zou het je voor minder afvragen: waarom gooit een merk als Skoda een versie met zo'n grote motor op de markt? Het antwoord is eenvoudiger. Een V6 turbodiesel, dat is eigenlijk het soort motor dat in dit soort auto hoort. De Skoda Superb, Tsjechisch van identiteit maar als telg van de grote VW-familie Duits v...

Neen, van dit tuig rijden er niet veel rond op de Belgische wegen. In de jaarverkoop van Skoda is de Superb, het topmodel van het Tsjechische merk, goed voor 5 à 6 procent. Concreet: een 250-tal exemplaren. En binnen dat model is de 2.5 Tdi eigenlijk een niche. Je zou het je voor minder afvragen: waarom gooit een merk als Skoda een versie met zo'n grote motor op de markt? Het antwoord is eenvoudiger. Een V6 turbodiesel, dat is eigenlijk het soort motor dat in dit soort auto hoort. De Skoda Superb, Tsjechisch van identiteit maar als telg van de grote VW-familie Duits van makelij, mag zich best in hoog gezelschap vertonen. Alleen is dat besef nog niet helemaal tot de markt doorgedrongen. De proef op de som, we namen hem. Eigenlijk ongewild, zullen we maar toegeven. We toerden tijdens onze test met iemand die geen kaas van auto's heeft gegeten. Of liever: iemand die een merk als Skoda, vooral historisch dan, niet weet te situeren tegenover marktheersers als Volkswagen of Audi. Commentaar na tien kilometer: "Je merkt dat dit een dure auto is." Ja, aan de lederen en houten afwerking, een optie waarmee ons testmodel was uitgerust. Maar ook aan de stille kracht van de motor, en de indruk van kwaliteit: geen piepje of kraakje, geen ongelegen trilling. Kwaliteit op vier wielen. En toch, de manager die voor een V6 turbodiesel van 2.5 liter of meer gaat, kiest geen Skoda Superb. Hij gaat voor gevestigde waarden, zoals Audi A4/A6 of BMW 3/5. Zeer zeker in de fleet, een markt waarin het moeilijk binnendringen is, zeker voor een merk als Skoda, waarvan de ontluiking nog maar een paar jaar aan de gang is. Maar tijden veranderen, en bij Skoda timmeren ze aan de weg. Waar voor je geld blijft de lijfspreuk van het huis, maar tegelijk wordt het gamma omhooggetrokken. Dat was merkbaar met de recente lancering van de nieuwe Octavia: vroeger was de instapversie, de zogenaamde afwerking Classic, de grote verkoper. Nu gaan Skoda-kopers voor een hoger afwerkingsniveau, en tegelijk stellen ze bij Skoda België vast dat de Superb, hun topmodel, sinds de komst van die nieuwe en beter afgewerkte Octavia ook gaat groeien. Of hoe je aan een imago moet blijven bouwen. Want ook omgekeerd krikt deze V6 turbodieselversie van de Superb de verkoop van de kleinere modellen (Fabia en Octavia) op. Rijden met een Skoda: voor wie zich de Skoda's van de jaren zeventig herinnert, blijft het vechten tegen vooroordelen. Maar deze versie wist ze in een mum van tijd weg. Deze Superb V6 Tdi wil een luxueuze berline zijn en is dat ook, vooral in de manier waarop je hem als bestuurder of passagier aanvoelt. En dat terwijl op technisch gebied niet eens zoveel is gewijzigd in vergelijking met de gewone tweeliterversie: grotere remmen vooraan, andere afstelling voor de vering (auto zwaarder, dus iets harder), klaar. Klaar voor heel comfortabel kilometers vreten. Jo Bossuyt