Het Tsjechische merk Skoda voelt zich prima onder de vleugels van de grote Volkswagengroep, waar het gulzig in de gemeenschappelijke organenbank kan grijpen. In het geval van de nieuwe Roomster: de achteras is overgenomen van de Skoda Octavia, de vooras van de Skoda Fabia en het onderstel van de VW Golf. Skoda kan zich in de grote VW-groep ook profileren als het merk dat waar voor uw geld biedt. Het merk wordt door nogal wat rationele kopers beschouwd als VW in een goedkopere versie.
...

Het Tsjechische merk Skoda voelt zich prima onder de vleugels van de grote Volkswagengroep, waar het gulzig in de gemeenschappelijke organenbank kan grijpen. In het geval van de nieuwe Roomster: de achteras is overgenomen van de Skoda Octavia, de vooras van de Skoda Fabia en het onderstel van de VW Golf. Skoda kan zich in de grote VW-groep ook profileren als het merk dat waar voor uw geld biedt. Het merk wordt door nogal wat rationele kopers beschouwd als VW in een goedkopere versie. Skoda verkocht wereldwijd meer dan 220.000 auto's in de eerste vijf maanden van 2006, een groei van 30 % tegenover 2005. Dat biedt perspectieven - en vooral geld om in nieuwe modellen te investeren. Nu is er de Roomster, een kleine volumeauto. In 2003 werd op het autosalon van Frankfurt een ballonnetje opgelaten in de vorm van een conceptwagen. Het ontwerp sloeg aan en drie miljoen testkilometers later staat hij in de showroom. We reden ermee en proefden van een auto die in de eerste plaats gezinsvriendelijk wil zijn en behoorlijk wat ruimte biedt voor zijn prijs. Modellen als de Renault Modus, Ford Fusion of Opel Meriva krijgen er een te duchten concurrent bij. Temeer omdat Skoda voor zijn krachtige groei vooral klanten is gaan wegsnoepen bij de generalisten, zoals men de grote constructeurs met een segmentoverschrijdend gamma noemt. Dat zal met deze Roomster niet anders zijn. Bovenop de gekende deugden van Skoda, zoals binnenruimte en prijs, komt er nu design bij als troefkaart. De Roomster is een leuk ogende auto, en aan details merk je dat er goed en lang over is nagedacht. Zoals de stoelen achteraan die hoger zitten dan vooraan, om de passagiers een beter uitzicht te bezorgen. Die stoelen zijn ook vlot moduleerbaar. Het is zelfs mogelijk om de achterbank helemaal weg te toveren en dan ontstaat een leuke laadruimte van 1780 liter. Op de weg vinden we een gezond en voorspelbaar rijgedrag, precies wat nodig is voor een auto in dit segment, maar tegelijk ook behoorlijk wat rijplezier: de Roomster voelt speels en dynamisch aan. Daarvoor zorgt een onderstel dat op minder goede wegen laat voelen dat het behoorlijk strak is afgeveerd. ABS en tractiecontrole zijn standaard, maar ESP (een elektronische waakhond die de auto in alle omstandigheden stabiel houdt) staat op de optielijst. In het vooronder vinden we beproefde VW-motoren. MOTOREN: 1.2, 1.4 en 1.6 benzine (viercilinders), 1.4 (driecilinder) in twee versies en 1.9 turbodiesel (viercilinder) VERMOGEN EN KOPPEL: 64 pk/112 Nm, 86pk/126 Nm en 105 pk/155 Nm (benzinemotoren), 70 pk en 155 Nm of 80 pk en 195 Nm voor de 1.4 TDi, 105 pk en 240 Nm voor de 1.9 TDi TOPSNELHEID: 155, 171 en 184 km/u (benzine); 158, 165 en 182 km/u (diesel) ACCELERATIE 0-100: 16,9, 13 en 10,9 sec (benzine); 16,5, 14,7 en 11,5 sec (diesel) VERBRUIK (CIJFERS CONSTRUCTEUR): 6,6, 6,8 en 7 liter voor 100 km (benzine), 5,3, 5,1 en 5,4 liter (diesel) MILIEU: Euro 4 BASISPRIJS: vanaf 11.990 euro (benzine) en 14.500 euro (diesel) Speelse gezinswagen. *** Binnenruimte. *** Comfort op slechte wegen. -Jo Bossuyt