Sinds Skoda in de grote familie van Volkswagen is opgenomen, laat het zijn gamma ook gretiger uitwaaieren. Drie basismodellen waarvan zelfs sportieve versies worden gebouwd, zowel met benzine als diesel. En breaks, natuurlijk. Die dan steevast Combi worden genoemd. Maar deze Octavia break hier is een speciaal gevalletje, en krijgt dus nog een andere naam mee: Scout. De portefeuille wordt weer breder.
...

Sinds Skoda in de grote familie van Volkswagen is opgenomen, laat het zijn gamma ook gretiger uitwaaieren. Drie basismodellen waarvan zelfs sportieve versies worden gebouwd, zowel met benzine als diesel. En breaks, natuurlijk. Die dan steevast Combi worden genoemd. Maar deze Octavia break hier is een speciaal gevalletje, en krijgt dus nog een andere naam mee: Scout. De portefeuille wordt weer breder. De Skoda Octavia Scout is immers geen gewone break. Ja, hij oogt wel zo, maar hij is veel meer. Onder het koetswerk schuilt permanente vierwielaandrijving. Ja, dat heeft de gewone vierwielaangedreven break van de Octavia ook. Maar deze is vooral gebouwd om het stoere werk aan te kunnen. Zo staat hij 17 centimeter hoger van de grond en heeft beschermplaten onderaan de bumpers. Hij is ook een zucht langer en breder dan de klassieke Combi. Waarom? Omdat je ermee op echt terrein zou kunnen gaan rijden? Ja, maar dan mag je het natuurlijk niet al te bont maken. Besneeuwde bergwegen en behoorlijke modder, oké, maar dit is ook geen Jeep Wrangler. Is trouwens de bedoeling niet. Met deze Octavia Scout wil Skoda een beetje meespelen in het zeer populaire segment van de SUV. En omdat het voor een klein broertje in de grote VW-familie niet mogelijk is om te investeren in een heuse SUV (zelfs Opel bouwde er zelf geen, maar nam de Captiva van zustermerk Chevrolet over om de Antara te bouwen...), moet het dan maar met een break die wat steviger wordt aangekleed en hoger op de poten staat. Waarmee we trouwens niet neerbuigend willen doen. We reden met de Octavia Scout en maakten kennis met een heel aangename, soepele en ruime gezinswagen. Behoorlijk afgewerkt ook. Een auto waarmee je dus al eens het bos in kunt, mocht dat nodig zijn, en de jaarlijkse reis naar ondergesneeuwde oorden niet moet vrezen. De wegligging boezemt te allen tijde vertrouwen in. Met deze Scout wil Skoda niet meteen in het goedkoopste hoekje van de showroom gaan staan. Daarom wordt hij ook alleen aangeboden met twee krachtige motoren: de tweeliter benzine Fsi van 150 pk en de tweeliter turbodiesel van 140 pk. Krachtbronnen die we al kennen uit het grote Volkswagengamma. En neen, een ietwat afgeroomde versie van de diesel, speciaal voor de Belgische fiscale context, is er niet. Terwijl de algemene indruk er eentje was van een zeer homogeen product: je gaat voor het eerst in een auto zitten, je rijdt ermee weg en je voelt je meteen goed. Blij met je omgeving, blij met alles. Toffe wielen, deze Octavia Scout, ja. Wat de technische kant betreft: de Scout is uitgerust met een Haldexkoppeling die tot de helft van het motorkoppel naar de achterste wielen kan versluizen. Dat garandeert ook op slecht liggende en glibberige wegen een uitstekende tractie. Milieubewuste kopers zullen graag horen dat de diesel standaard wordt geleverd met een onderhoudsvrije deeltjesfilter. + Zeer homogeen aanvoelend product - Ietwat lawaaierige diesel MOTOREN (ALLEMAAL VIERCILINDERS): benzine: 2.0 FSi (150 pk of 110 kW/200 Nm bij 4000 opm) - diesel: 2.0 TDi (140 pk of 103 kW/320 Nm bij 1750 opm) PRESTATIES: benzine: top 200 km/u, 0-100 in 10 s - diesel: top 197 km/u, 0-100 in 10,2 s VERBRUIK: benzine: 8,7 l voor 100 km (cijfer constructeur) - diesel: 6,9 l voor 100 km (testgemiddelde) INSTAPPRIJZEN: benzine: 26.490 euro; diesel: 28.340 euro Jo Bossuyt