Toen Dirk Van Braekel door Ferdinand Piëch tot Bentley-huisdesigner werd gepromoveerd, bestond even de vrees dat het gedaan zou zijn met de vernieuwende vormgeving van het Tsjechische automerk. Niets is minder waar: ook nadat Van Braekel de overstap had gezet naar Bentley bleef hij instaan van de designontwikkeling voor de Skoda Fabia.
...

Toen Dirk Van Braekel door Ferdinand Piëch tot Bentley-huisdesigner werd gepromoveerd, bestond even de vrees dat het gedaan zou zijn met de vernieuwende vormgeving van het Tsjechische automerk. Niets is minder waar: ook nadat Van Braekel de overstap had gezet naar Bentley bleef hij instaan van de designontwikkeling voor de Skoda Fabia. De nieuwkomer van Skoda wordt gemonteerd op een nieuwe vloerplaat die ook voor de nieuwe Polo zal worden gebruikt. Dit platform laat een lange wielbasis en een grote spoorbreedte toe. De Fabia is de 'grootste' auto die op deze vloerplaat wordt gemaakt en heeft dankzij de grote wielbasis en dito spoorbreedte een zeer stabiel rijgedrag en zowat het ruimste interieur. Hij wordt gemaakt in een speciaal daartoe gebouwde montagehal in de Skoda-fabriek van Mlade Boleslav. Wat de robuustheid van het dubbel verzinkt koetswerk en de veiligheidsstructuur van onderstel en koetswerk betreft, scoort de vierdeurs Fabia - een driedeurs komt er niet - bijzonder goed. Tijdens een proefrit namen wij dan ook geen parasietgeluiden waar. Indien men de motoren niet te veel 'opjaagt', blijft het in het smaakvolle en comfortabele interieur aangenaam stil.De Fabia bestaat in drie uitrustingsniveaus: Classic, Comfort en Elegance. Het motorenaanbod zal bestaan uit vijf benzinekrachtbronnen, één atmosferische diesel die ons aangenaam verraste door de grote elasticiteit en de prestaties, en één turbodiesel VW- TDI-motor. Bij de Belgische commercialisatie zal de Fabia beschikbaar zijn met twee 1.4 liter benzinemotoren. De eerste heeft twee kleppen per cilinder en is goed voor 68 pk (verbruik: 7.0 l/100 km; topsnelheid: 162 km/u). De tweede 1.4 motor is zuinig, performant en waarborgt een comfortabel en dynamisch rijgedrag. Het lancerings-motorenaanbod wordt afgerond door de knappe 1.9 SDI atmosferische diesel van 64 pk en een maximaal koppel van 125 Nm dat zich goed laat voelen vanaf 1600 tot 2800 toeren. De topsnelheid van de Fabia SDI bedraagt 154 km/u en het gemiddeld verbruik is amper 4,8 liter per honderd kilometer. Later wordt de 1.0 liter basismotor (50 pk; gemiddeld verbruik: 6,2 l/100 km) op de markt gebracht, gevolgd door een 1.4 liter (75 pk) en een performante 2.0 liter van 120 pk. De 2 liter benzinemotor en de 1.9 TDI-turbodiesel (101 pk; topsnelheid: 185 km/u; gemiddeld verbruik: 5 l/100 km) worden ongetwijfeld de 'vedetten' die liefhebbers van kleine, sportieve en veilige auto's, het meest zullen aanspreken. De twee meest dynamische Fabia-motoren worden in de loop van 2000 aangeboden. patrick op de beeck