Het ruikt naar Fristi in de cleaning room van de nv Cleaning Garage Verbeken. Uit de tankwagen vloeit een roze brij, hij verdwijnt in de goot. "Tankwagens waarin voeding werd vervoerd proper krijgen, is zeer moeilijk," legt zaakvoerder Jos Verbeken uit. "Het is soms gemakkelijker om tankwagens met chemische producten te reinigen. Voeding maakt de tank al gauw verkleurd en vettig."
...

Het ruikt naar Fristi in de cleaning room van de nv Cleaning Garage Verbeken. Uit de tankwagen vloeit een roze brij, hij verdwijnt in de goot. "Tankwagens waarin voeding werd vervoerd proper krijgen, is zeer moeilijk," legt zaakvoerder Jos Verbeken uit. "Het is soms gemakkelijker om tankwagens met chemische producten te reinigen. Voeding maakt de tank al gauw verkleurd en vettig." De zaakvoerder uit Dendermonde weet waarover hij spreekt. Sinds 1979 legt zijn bedrijf zich toe op het vervoer van vloeibare levensmiddelen. Het belangrijkste bedrijf van de 100%-familiale kmo is de nv Transport Verbeken: het transportbedrijf vervoert onder meer wijn, frisdranken, siroop, glucose, chocolade, boter en melk. Het reinigen van de wagens vergt de nodige knowhow, en daarom werd het zusterbedrijf Cleaning Garage Verbeken opgericht. Dat bedrijf reinigt ook voor derden. Ook steriel maken van de tanks hoort tot de activiteiten. Een eigen waterzuiveringsstation reinigt de ettelijke liters water. Transport Verbeken haalde in 1997 een omzet van 175 miljoen frank, waarvan 90% wordt geëxporteerd. Cleaning Garage Verbeken was goed voor 40 miljoen frank. Beide bedrijven, gegroepeerd onder de holding WNL Hold, stellen 43 mensen tewerk. Op het bedrijventerrein aan het Dendermondse Hoogveld staan de containers twee hoog gestapeld. Opvallend is overigens de verhouding containers en tankwagens: zeventig tegenover dertig. Want Transport Verbeken maakt steeds meer gebruik van het vervoer via het water en het spoor. "De weg is niet meer te doen. Iedereen heeft er de mond van vol, maar er komt weinig schot in de zaak," haalt Jos Verbeken de schouders op. Zélf zorgt hij wel voor een vooruitgang. Samen met de NMBS baat het transportbedrijf het dochterbedrijf nv AS Transrail uit. In een 50/50-verhouding beheren NMBS en Verbeken een vrachtlijn tussen Antwerpen en Straatsburg. In november 1997 werd de lijn, de Cigogne-shuttle, ingereden. De trein spoort één keer per etmaal heen en weer. "De bezetting na zes maanden bedraagt 75%. Dat is goed. De maximale capaciteit per enkele rit bedraagt vijftien wagons, goed voor 1100 ton. Dat bespaart dertig vrachtwagens per dag, en het vervoer per spoor is goedkoper dan via de weg. Antwerpen is bovendien de haven die het dichtst bij de Elzas ligt." Dagelijks gaan op de trein vijf wagons met voeding. Maar ook ander materiaal, bijvoorbeeld "boomstammen voor Hongkong," kunnen op de Cigogne-shuttle. Verbeken investeerde voor de nieuwe activiteit in een gloednieuw overslagcentrum in de port autonome van Straatsburg. Zoon Jo leidt de zaak, via het dochterbedrijf nv Transport Verbeken France.