Zelfs bij BMW hadden sommigen het raden naar een antwoord op de vraag waarom achter de 'iX' geen cijfer staat, toen het doek werd weggehaald van het nieuwe elektrische model. Er is al een iX3, de elektrische tegenhanger van de X3, en straks komt er een i4, de tegenhanger van de 4-Reeks. Net zoals we een i7 mogen verwachten, wellicht volgend jaar al, als de elektrische versie van de 7-Reeks. Een dergelijke nomenclatuur schept voor het grote publiek duidelijkheid in het gamma. En dat deze iX ook nog een...

Zelfs bij BMW hadden sommigen het raden naar een antwoord op de vraag waarom achter de 'iX' geen cijfer staat, toen het doek werd weggehaald van het nieuwe elektrische model. Er is al een iX3, de elektrische tegenhanger van de X3, en straks komt er een i4, de tegenhanger van de 4-Reeks. Net zoals we een i7 mogen verwachten, wellicht volgend jaar al, als de elektrische versie van de 7-Reeks. Een dergelijke nomenclatuur schept voor het grote publiek duidelijkheid in het gamma. En dat deze iX ook nog eens de afmetingen benadert van de X5, maakt de vraag alleen maar pertinenter: waarom is hij niet iX5 genoemd? Het zou natuurlijk kunnen dat er nog een iX5 komt, die stilistisch veel nauwer aanleunt bij de X5. Bekijk deze nieuwe iX in profiel, en je merkt inderdaad dat hij meer neigt naar een lage monovolume dan naar een SUV, zoals de X5 er wel eentje is. Maar er is meer aan de hand: deze iX is een buitenbeentje omdat BMW met het model zijn technologische kunnen op het gebied van elektrisch rijden wil etaleren. Noem hem gerust een showcase. De iX is een indrukwekkende auto. Om te beginnen met zijn technologie: volgens de WLTP-meting reist hij tot 630 kilometer ver, een behoorlijk eind meer dan bijvoorbeeld de eTron van Audi. Op de zeer zuivere boordplank valt, naast het brede scherm, meteen de afwezigheid van fysieke knoppen op. BMW besteedde ook en vooral heel veel aandacht aan de ecologische kant. In het interieur zijn zo veel mogelijk milieuvriendelijke en gerecycleerde kunststoffen gebruikt, zonder dat het afbreuk doet aan het kwaliteitsgevoel. Knap. In de motor is gekozen voor een technische configuratie zonder zeldzame aardmetalen. En van het lithium in de batterij zweert BMW dat het aangekocht wordt bij producenten die hoge ethische en ecologische normen hanteren. Een laatste voorbeeld: de fabriek in het Duitse Dingolfing, waar de iX wordt geassembleerd, laat zich volledig voeden met groene stroom. Over de impressie onderweg kunnen we kort zijn. De iX is, samen met de EQS van Mercedes, de comfortabelste elektrische wagen waarmee we reden, en weet dat te koppelen aan een indruk van hoge kwaliteit. Met een gemiddeld verbruik van 21 kWh komt hij wel iets minder zuinig uit de hoek dan de (grotere) Mercedes.