Showbizz Hans

Met de musical 14-18 spaart Studio 100 kosten noch moeite. Voor de mobiele tribune, de speciale effecten, en het technisch ontwerp en de productie van het decor doet het een beroep op WIcreations. Hans Willems startte geen vijf jaar geleden met zijn bedrijf, maar mag wel al U2 of Cirque du Soleil tot zijn klanten rekenen.

Het is nog drie maanden wachten op de première van de musical 14-18, maar nu al zijn 80.000 tickets verkocht. Studio 100 belooft een gigantisch spektakel met een cast van 130 acteurs en indrukwekkende special effects als sneeuw, regen, ontploffingen, inslaande kogels, enzovoort.

In de Mechelse Nekkerhal zitten de toeschouwers op een mobiele tribune die bestaat uit 58.000 onderdelen en waarin 100 ton staal verwerkt is. Die tribune rijdt over een lengte van 90 meter zodat de kijkers op een filmische manier in- en uitzoomen naargelang het om een grootse dan wel om een intieme scène gaat.

Het is niet de eerste keer dat Studio 100 samenwerkt met WIcreations uit Heist-op-den-Berg. “We hebben al de kersttaart gemaakt voor de Samson & Gert Kerstshow, we hebben Mega Mindy laten vliegen en we zorgden er ook voor dat K3 in een boot van 6 ton over de hoofden van de toeschouwers in het Antwerpse Sportpaleis kon zweven”, zegt Hans Willems, de oprichter en managing director van WIcreations.

“Dat Studio 100 weer een beroep op ons doet, is een mooie blijk van erkenning. Het is een project dat eruit springt. Een paar jaar geleden konden we dit wellicht niet aan, maar met onze opgebouwde vakkennis, een sterke engineeringstructuur en onze ambitie verleggen we elke dag weer onze grenzen.”

Rock en rollend

WIcreations werd al vrij vroeg bij de productie van 14-18 betrokken. “Studio 100 maakte het artistieke ontwerp, daarna was het aan ons voor het technische ontwerp en de realisatie. De investeringen en eigen ontwikkelingen van de eerste jaren beginnen hun vruchten af te werpen. Zij geven ons de mogelijkheid om een relatief groot aandeel huurmateriaal te gebruiken waardoor we de kostprijs van het project fors kunnen drukken”, vertelt Willems.

De entertainmentmarkt evolueert razendsnel. “Vroeger gingen er links en rechts op het podium een paar lampjes branden en dat was het. Die tijden zijn definitief voorbij. Alles moet bewegen. Nu ontwerpen we dynamische decors die ervoor zorgen dat de toeschouwers volledig ondergedompeld worden en kunnen genieten van een veel intensere beleving.”

“Je moet van alle markten thuis zijn. Ervaring is cruciaal, want je bouwt voortdurend prototypes. In deze sector krijg je nooit de tijd om alles uitgebreid te testen. Met de jaren hebben we onze eigen systemen ontwikkeld zodat we alles veilig kunnen laten verlopen.”

Sinds de oprichting in 2005 kon WIcreations al een indrukwekkende referentielijst opbouwen: van U2 over Rammstein en Johnny Hallyday tot Cirque du Soleil. Willems werkte dertien jaar als podiumbouwer bij Stageco en bouwde een mooi netwerk uit. “Dat is maar het begin. En ook een creatief ontwerp maken, is eerder eenvoudig. Om succesvol te zijn, moet je er iedere keer weer in slagen om het project te realiseren. Elk project is telkens weer een visitekaartje.”

WIcreations is een internationale speler. Aangezien het om een projectmarkt gaat, zijn de exportcijfers aan schommelingen onderhevig, maar zeker 60 procent van de omzet komt uit het buitenland. Het is ook een verhuurmarkt, waarin engineering een cruciale en onderscheidende factor is. “Alleen de groepen die lange tournees doen, kopen hun materiaal aan, maar voor eenmalige shows is dat financieel niet haalbaar. We hebben daarvoor een uitgebreid aanbod van materialen en systemen die we op maat van de klant aanpassen en verhuren.”

Vooral muziekbands kloppen aan de deur, al was WIcreations vorig jaar ook de hofleverancier bij de viering van de 150ste verjaardag van de chemiegroep Solvay. In een luxueuze tent met een diameter van 50 meter konden de gasten genieten van een spectaculaire en acrobatische show.

Veel losse medewerkers

De voorbije jaren kende WIcreations een razendsnelle groei: van een omzet van 0,9 miljoen euro in 2008 naar ruim 4,2 miljoen euro in 2013. Het bedrijf telt dertien vaste medewerkers. “De kerncompetenties zitten bij ons, maar de entertainmentwereld is er eentje van freelancers. Ik denk dat we een beroep doen op nog een honderdtal losse medewerkers.”

“Het voorbije anderhalve jaar hebben we veel aandacht besteed aan de structuur van het bedrijf. We hebben geïnvesteerd in een ERP-pakket en in de backoffice om de groei te ondersteunen op een efficiënte manier. Bovenal bestaat WIcreations uit een superteam waar ik echt trots op ben. Ik hecht veel belang aan een positieve sfeer binnen de bedrijfsmuren, want ik ben ervan overtuigd dat zoiets de motivatie van mensen ten goede komt. Ik ben ook blij dat ik met een gerust gemoed kan zeggen dat we klaar zijn voor een nieuwe kwantumsprong.”

Willems houdt alle aandelen van WIcreations in eigen hand. “Groeien kost geld, maar gelukkig kunnen we daarvoor terecht bij de banken. Het zou natuurlijk jammer zijn en zakelijk niet zo verstandig om de groei tegen te houden. Als het ooit nodig is om de kapitaalstructuur open te zetten voor derden, dan wil ik dat zeker overwegen. Mijn motivatie bestaat erin een mooi bedrijf uit te bouwen en vooral om leuke projecten te realiseren. Het financiële komt dan wel vanzelf.”

DIRK VAN THUYNE, FOTOGRAFIE PAT VERBRUGGEN

“We ontwerpen dynamische decors die ervoor zorgen dat de toeschouwers volledig ondergedompeld worden en kunnen genieten van een veel intensere beleving”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content