Sesam opent zich

Dubai lijkt niet veel meer dan een artificiële stad in de woestijn. Een speelplaats voor rijke Arabieren en een gemakkelijk wingewest voor pientere kapitalisten. In de slipstream van de boomende economie ontwaakt ook een culturele scene.

Een kmo-zone in Dubai ziet er niet zo anders uit dan in Vlaanderen. Een aantal hangars met daarin bedrijfjes. Bij ons vind je meestal geen kunstgalerieën op dat soort terreinen. Die verkiezen de oude delen van onze middeleeuwse steden. In een stad die pas vanaf de jaren zeventig werd gebouwd, kan dat niet. Vandaar: galerieën in hangars.

“Een vroegere garage is misschien niet zo charmant als een historisch pand op de Zavel, maar wel praktisch”, vertelt Isabelle van den Eynde, een Brusselse die sinds 2005 een galerie openhoudt in de kunstwijk Al Quoz in Dubai. “Wij kunnen zonder probleem hoge of buitenproportionele installaties presenteren.”

Van den Eynde kwam eerder toevallig in Dubai terecht. “Ik was al een collectioneur toen ik een reis naar Iran maakte. Daar ontmoette ik fantastische artiesten die door de geïsoleerde situatie van hun land geen internationaal forum kregen. Dat wilde ik veranderen en vanuit het nabijgelegen Dubai zette ik onder meer Bahman Jalali, Shadi Ghadirian en Ramin Haerizadeh op de kaart. Met succes, want ze zijn nu begeerd op de internationale kunstmarkt. Op Art Dubai kocht de Belgische baron Guy Ullens de Schooten (UCCA Peking) vorige week nog meerdere werken op groot formaat. Eigenlijk ben ik gewoon in de kunstbusiness gerold, want ik had geen uitgekiend zakenplan, ik wilde die Iraanse kunstenaars gewoon helpen.”

“Ik presenteer vooral hedendaagse kunst, meestal van artiesten met een band met het Midden-Oosten. Oké, hier kan niet alles. Het regime legt beperkingen op. Expliciet naakt of seks, een ridiculisering van de islam of kritiek op de regerende koninklijke familie kunnen niet, maar de geesten verruimen. In 2008 organiseerde ik zonder problemen een tentoonstelling met Allah in een erotische context. Je moet hier vooral je weg leren te vinden, aftasten wat kan en wat niet.”

“Of ik nog terug wil? Ik ben gehecht aan Brussel, een fantastische stad, maar het weer is hier toch een stuk aangenamer. Bovendien is er hier geen criminaliteit. Toen we met Kerstmis in België waren, is ingebroken in onze auto en daags nadien werden we overvallen. Hier sluit ik niet eens meer mijn voordeur. Toch zou ik graag hebben dat mijn kinderen een band met België onderhouden. Hier zit je voortdurend in een context van expats.”

Gouden boom

Om de hoek heeft de Fransman Guillaume Cuiry een galerie. Hij heeft zich gespecialiseerd in vintagemeubelen. “Het concept vintage roept weleens problemen op. De Emirati houden van blingbling, kijk maar naar de protserige wolkenkrabbers waar het hier vol mee staat. Die zijn meestal geen twintig jaar oud. Leg dan maar eens uit dat het jaren kostte om vier fauteuiltjes van de Amerikaanse designer Warren Platner uit 1966 te verzamelen. Coûte que coûte willen ze er acht, maar dat gaat gewoon niet. Een ander mooi voorbeeld is deze boom van Arnaud Rivieren, een Brusselse beeldhouwer die in Dubai werkt. Emirati vinden de sculptuur van 600 op 500 centimeter uit roestvrij staal mooi, maar vragen hem in massief goud.”

Geld speelt geen rol in Dubai, toch niet voor de Emirati. “Al zijn ze met de jaren voorzichtiger geworden. Meestal werken ze via een tussenpersoon, iemand die ze vertrouwen. In het verleden zijn ze slachtoffer geworden van bedriegers die eender wat tegen gigantische prijzen verkochten. Ook het groeiende leger expats is een interessant publiek. Tijdens vernissages serveren we natuurlijk ook alcohol, maar als er iemand van de koninklijke familie langskomt, verdwijnt die snel in de keuken”, knipoogt Cuiry.

Kunst van het verleiden

Met kunst willen ook de Pullman-hotels zich profileren. Om de heropening van de vestiging in Dubai Deira City te vieren, organiseerde het een Pullman Art Night. “We mikken op een nieuw soort zakenreiziger”, zegt marketingdirecteur Xavier Louyot. “Work hard, play hard is ons motto. Ondernemende globetrotters willen zich welkom voelen. Daartoe hebben we een team welcomers. Zij zorgen voor een direct contact en bieden antwoord op alle vragen van onze gasten. Ook netwerken vinden we belangrijk, daarvoor voorzien we onder meer in specifieke ruimtes.”

Pullman is een onderdeel van de Franse groep Accor. Het is een van de merken waarmee ze de komende jaren flink wil groeien. “Dit jaar openen we nog een nieuw hotel bij Brussel-Zuid en ook daar staat kunst hoog in het vaandel. We zijn begonnen met een Pullman Art Collection. Hedendaagse artiesten maken kunst die wij in onze hotels integreren.”

Als kunst alleen niet voldoende is, profileert de upscale hotelketen zich ook als ontspanningsoord. Een zwembad op acht hoog — gratis wifi incluis — of een spa. Mannen kunnen wel enkel gemasseerd worden door mannen, de Emiraten blijven een streng moslimland. Maar ook daar springen de Dubaianen losjes mee om. Tijdens een wandelingetje in de soeks krijg je voortdurend de vraag of je geen masseuse wenst…

FREDERIC EELBODE IN DUBAI

“In 2008 organiseerde ik zonder problemen een tentoonstelling met Allah in een erotische context. Je moet hier vooral je weg leren te vinden, aftasten wat kan en wat niet” Isabelle van den Eynde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content